In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54123

• BrendyFrançois
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik heb sinds vorige week voor de eerste keer een bonsai aangekocht. Ik ben hier een leek in, maar hoop via jullie tips goed voor mijn bonsai te kunnen zorgen.

Volgens de tips van de website denk ik dat ik een Carmona heb gezien de blaadjes en de witte bloemetjes die er op stonden.

Mijn bonsai staat nu op mijn venstertablet voor het vliegenraam, angezien het zo warm weer is, waar hij enkel in de morgen zon heeft, voor de rest van de dag staat hij in de schaduw. is dit ok, of moet ik hem op een andere plaats zetten? Heeft deze bonsai veel zonlicht nodig?

Ik geef hem enkel water wanneer de grond droog aanvoelt, maar niet volledig droog. (op de foto heb ik hem net water gegeven, en zal pas terug water geven wanneer de grond weer redelijk droog aanvoelt)

Nu beginnen de blaadjes wat geel te worden en valles ze af. hebben jullie een idee hoe dit komt of wat ik hier kan aandoen?

Ik heb gelezen dat het best is om de plant te verpotten na de aankoop, maar daarnaast las ik ook dat je ze best verpot net voor de lente. Is dit dan niet te laat?

Misschien moet ik hem dan toch maar verpotten en wat bemesten? Indien ik hem toch moet verpotten, waar moet ik dan op letten voor de nazorg?

Alle andere tips rond deze bonsai zijn ook welkom aangezien ik hier nog niet veel van weet.

Groetjes
Brendy

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BrendyFrançois.

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54125

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
www.bonsaiempire.nl/basis/verzorgen

www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/carmona

ikzelf heb geen ervaring hier mee maar lees deze links eens rustig Door staat veel info over

succes!

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54126

• BrendyFrançois
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Dennis,

Ik hebb de website al volledig doorgenomen. Er is inderdaad veel en goeie informatie te vinden over Bonsai in het algemeen, maar niet specifiek over deze soort en wat ik op dit moment moet doen. Vandaar mijn bijkomende vragen.

Groetjes

Laast bewerkt: Post by BrendyFrançois.

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54127

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Heb het ook even Door gelezen
 Ehretia buxifolia verzorging
zoek Dat eens op Google dan vind je onder anderen dit:
bonsaicursus.com/bonsai-carmona/

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54128

• Tom vinken
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 49
Kijk dit is nu waarom ik zelf weinig zin heb om zelf iets te posten, dergelijk onderwerpen vind ik echt ondermaats
Dit heeft gewoon niks met bonsai te maken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54129

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom vinken schreef : Kijk dit is nu waarom ik zelf weinig zin heb om zelf iets te posten, dergelijk onderwerpen vind ik echt ondermaats
Dit heeft gewoon niks met bonsai te maken

Ik begrijp je wel. .. 90% van de posts gaat over de identificatie van malsai. En 90% van die posters zie je nooit meer terug. Maar ja, malsai is wel DE manier waarop mensen met bonsai in aanraking komen. Helaas zetten de meesten die tweede stap niet...

Doe het dan voor de mensen die WEL verder komen. .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, Richard Baas

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54137

• BrendyFrançois
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Tom en Marcellus, ik snap niet goed wat ik hrb verkeerd gedaan. Hier mag je toch informatie vrsgen over verzorging en identificatie? Of ben ik mis?

Ik brn volkedig nieuw met bonsai. Ik hebdit altijd mooi gevonden en nu ik een bondai heb zou ik dit perfect wikken verzorgen. Als dut goed gaat zou ik me er zelf meer willen aanschaffen.

Ik zou hrt verstaan als ik hier iets mis heb gedaan, maar willen jullue me dan ook vertelken wat ik precies verkeerd heb gedaan if gezegd?

Groetjes

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54138

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

BrendyFrançois schreef : maar willen jullue me dan ook vertelken wat ik precies verkeerd heb gedaan if gezegd?

Groetjes

Je hebt niet echt iets verkeerd gedaan. Veel forums worden echter overspoeld met dezelfde vragen over telkens vrijwel identieke plantjes die niet zo heel veel met bonsai te maken hebben. Sommigen zeggen dat het een goede start is met bonsai, maar in feite, zoals mearcel schreef, zijn het meestal eenmalige berichten en komt de poster daarna nooit meer terug.

Hier wat meer informatie en inclusief een uitleg waarom er soms zo op gereageerd wordt:

adamaskwhy.com/2014/01/01/so-youve-recen...purchased-a-mallsai/

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54141

• Tom vinken
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik zal deze winter wel eens wat posten, hopelijk vinden meer iets vervorderde fierhebbers ook hun weg naar het forum....

Nieuwe Bonsai 8 jaren 3 maanden geleden #54143

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja, door deze soorten bonsai/mallsai (laten we even in het midden) uit tuincentra worden veel mensen geconfronteerd met "bonsai". Het probleem is dat inderdaad veel van deze plantjes gaan hemelen en mensen geven de "hobby" op... Ik krijg regelmatig eens een mallsai cadeau en heb zelf problemen om die in leven te houden en gaan vaak hemelen... Vaak is het onduidelijk welke soort je vast hebt. Ze staan ook meestal in een zeer goedkoop/slecht substraat om de kosten te drukken.

Ook krijg je vaak het woord "binnenbonsai" te zien in tuincentra/webwinkels. Dit gaat meestal om (sub)tropische soorten maar bonsai binnen houden is ZEER MOEILIJK. Ook al gaat het om sterke robuuste planten... Je neemt om te beginnen best een soort die het van nature hier in belgisch/nederlands klimaat goed doen. Ze mogen praktisch het hele jaar buiten en zo vermijd je een heleboel frustraties... Het doel is tenslotte plezier beleven aan je hobby.

Er zijn verschillende manieren om aan dit soort materiaal te geraken... Betere bonsai handelaars, maar die kosten iets meer geld. Je kan ook even loeren op de 2dehandssites. Of je kan beginnen met gewone tuincentrumplanten om te vormen naar iets "bonsaiwaardig". Dit is natuurlijk een lange weg, maar goedkoop en leerrijk!

Alvast succes ;)

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts