In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52701

• StijnBonder
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi forumgenoten,

Vorige week heb ik mijn eerste bonsai gekregen. Er staat niet op welke soort het is maar waarschijnlijk is het de Carmona (fukien tea). Sinds een paar dagen hangen de blaadjes slap, ook zijn sommigen verkleurd. Zouden jullie mij kunnen helpen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52705

• Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 49
Staat veel te nat, mos weghalen, naar buiten in de schaduw, veel nevelen .... Minder water.....En haal die onderschaal weg!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StijnBonder

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52720

• StijnBonder
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Weet u of het inderdaad de carmona is?

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52721

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

StijnBonder schreef : Weet u of het inderdaad de carmona is?

dat is inderdaad een carmona!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StijnBonder

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52731

• hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
inderdaad stijn hij staat veel te nat.en moet inderdaad naar buiten zodat het water kan verdampen

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52733

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik vind het knap dat jullie kunnen zzien dat de plant te nat is. ik kan de aarde niet eens goed zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk, marcellucas

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52750

• JanDijk
  • Ontvangen bedankjes 71
Is inderdaad verbazingwekkend knap hoe dat van een onduidelijke foto te zien is. Ik verbaas me de laatste tijd zo wie zo al over het niveau van sommigen hier en dan vooral hoe snel de materie eigen gemaakt wordt. Dat is natuurlijk wel theoretische kennis want ervaring kan het nog niet zijn gezien hoe kort geleden het nog is dat sommige adviseurs zelf nog dat soort vragen stelden. (sarcasme uit) Met andere woorden, ik maak mij ernstige zorgen over de stelligheid waarmee soms adviezen gegeven worden zonder alle ins en outs te kennen en dan ook nog eens vanaf een onduidelijke foto. Hiermee geef je niet alleen vaak een slecht advies maar zet je jezelf ook nog eens te kakken en bewijs je de beginner en zeker hun planten er geen goede dienst mee.

Nu is het vrij algemeen bekend dat dit soort planten meestal worden afgeleverd in een slecht grondmengsel dat bij verkeerde watergift te lang nat blijft. Een vriendin van mij heeft daar een leerzaam artikel over geschreven wat op onderstaande link te vinden is.
bonsaicolumns.blogspot.nl/2016/03/kamerb...-goede-herstart.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk, marcellucas, dennisfranx

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52751

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
die kan inderdaad gelukkiger worden in een beter grondmengsel, ik denk dat meer dan 50% van de tuincentrumbonsai aka malsai dood gaat door het grondmengsel. Ik vind ze dan ook moeilijk te houden, maar als je ze in beter substraat zet gaat dit meestal goed. Maar hou rekening dat eenmaal verpot in beter drainerend grondmengsel (wel wat afhankelijk in welk substraat je verpot) de watergift wat meer cruciaal wordt. De grond zal sneller droog worden, wat goed is! Maar ook sneller te droog. De grond gaan controleren wanneer je terug moet water geven zal dan ook frequenter moeten gaan gebeuren.

Het artikel van jan zijn vriendin beschrijft goed waarom best met een ander substraat gewerkt wordt.

Misschien wat onduidelijke foto, maar op het eerste zicht is te nat misschien wel een goeie opmerking, gedroogd mos is volgens mij bruin. En mos binnen in potten? Zal alvast niet van te droog zijn.

@pim wat is er mis met de onderschaal?

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52753

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1174
Het kan inderdaad zijn dat de grond van tuincentrumbonsai niet goed is.
Mijn neefje van 6 jaar wilde ook een boompje en gaf het genoeg water dacht hij, maar in plaats van in de grond te dringen liep het gewoon erover waardoor het boompje helemaal geen water kreeg en bijna al z’n blaadjes verloor.
Ik heb het dan 2 weken geleden grotendeels van die grond verlost en in akadama gezet en nu komt het er helemaal door.

Welke boom? 8 jaren 6 maanden geleden #52762

• JanDijk
  • Ontvangen bedankjes 71

Tom Haest schreef : Het kan inderdaad zijn dat de grond van tuincentrumbonsai niet goed is.
Mijn neefje van 6 jaar wilde ook een boompje en gaf het genoeg water dacht hij, maar in plaats van in de grond te dringen liep het gewoon erover waardoor het boompje helemaal geen water kreeg en bijna al z’n blaadjes verloor.
Ik heb het dan 2 weken geleden grotendeels van die grond verlost en in akadama gezet en nu komt het er helemaal door.

Akadama is een mooi substraat voor dit soort boompjes als je het voorradig hebt. Als je het voor één boompje moet aanschaffen is het een dure bezigheid. Wel altijd voor de hardere kwaliteit kiezen en wat fijne kiezel toevoegen.
Een mengsel van gelijke delen potgrond, brekerzand en fijne kiezel voldoet ook uitstekend. Mijn Mallsai staan op 75% Fb met 25% potgrond en doen het daar uitstekend op. Mijn kamerplanten doen het inmiddels ook uitstekend op laatstgenoemd mengsel.

Laast bewerkt: Post by JanDijk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts