In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52478

• brunoramos
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Twee jaar geleden heb ik een juniperus gekocht. Ik heb hem toen zwaar aangepakt. verpot, gesnoeid, bedraad, gevormd, en ik heb hem 2 jaar in de tuin laten bekomen zonder er verder aan te werken. Het eerste jaar zag hij er nog goed uit, maar de bosjes werden niet dikker.

Nu twee jaar verder, zijn de bosjes nog steeds niet dikker , in tegendeel. sommige takjes sterven af, bruine puntjes, stress loof, hij ziet er heel zielig uit en als hij zo voortgaat blijft er niet zoveel meer van over. Ik merk wel op dat hij bovenaan, er iets beter uitziet dan alle takken er onder.

Iemand een idee wat ik mijn boompje niet geef?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52480

• JanDijk
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 71
Als ik het allemaal zo lees heb je hem wel erg zwaar aangepakt in één keer. Ikzelf zou daar drie tot vier jaar voor uitgetrokken hebben. Dat hij het eerste jaar erg zwaar zou hebben was natuurlijk te verwachten maar nu er nog geen herstel zichtbaar is vrees ik toch met grote vrezen dat hij aan het hemelen is. Mocht hij er wel doorkomen dan is het nog maar de vraag hoe hij eruit komt.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52485

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Je plant heeft een klap gehad. Door te snoeien en te verplanten op hetzelfde moment heeft de boomgeen enkele sturing: De wortels krijgen van het loof niets ddoor, en omgekeerd. Echter, als je goed kijkt, zie je dat er echt wel looftoefjes zijn die groeien. De dikkere donkergroene.

Op dit moment vooral niet te nat houden, heellicht mesten en goed zon geven. Laat maar gewoon gaan, onder enige vorm van snoei. Ik zou wel het draad er uit knippen. NIET uitwikkelen. Alleen maar de draden lus voor lus losknippen. Pas als je looftoejes hebt met 5-10cm lange uitlopers er op (Lange spriet die uitschiet), terug snoeien.

Kan wel tot einde zmer duren bij jouw boom.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52500

• brunoramos
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hem inderdaad misschien iets te kaal gesnoeid in het begin. Wat is het minst erg voor de plant?: elke bosjes een beetje uitdunnen of één bosje per jaar goed uitdunnen?

die groene bosjes , zijn nog steeds dezelfde bosjes van 2 jaar geleden. er is in twee jaar niets bijgekomen en niets is gegroeid. Hij is precies bevrozen in tijd. het klopt dat ik het bovenste bosje(die ook het groens nog is) niet had uitgedund, omdat ik totaal nog niet wist wat ik daarmee zou doen.

Ik heb al de dikke bedrading eraf geknipt gisteren (die begonnen te spannen), wat nieuw mos geplaatst aan de voeten, ondergedompeld in een bad water en hij staat nu weer in de zon.

Kan ik hem best een hele dag in de volle zon zetten? hij krijgt nu zon van s'morgens tot 12u ongeveer. beter meer zon dan?

dat nat houden met de regen die valt tegenwoordig is lastig. moet ik hem ook binnen doen als het echt lang en veel regent?

Ik zal er een aparte post voor maken, maar ik heb wel zin om op termijn een andere weg in te slagen met het boompje. als al de onderste takken afsterven en enkel de bovenste mooi groen word, zou dat perfect passen bij wat ik wil. Ik zou heel graag een volledig kale boom hebben onderaan met , wit met enkel één donkere ader zichtbaar op de stam die tot het bovenste groen gedeelte loopt. geen idee hoe ik hieraan moet beginnen, maar dat zie ik dan wel. Zo erg zou het dus niet zijn als er paar bosjes het niet overleven.

Laast bewerkt: Post by brunoramos.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52501

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Maak eens een foto van de hele boom incl substraat waar hij instaat.
Veel problemen zijn terug te leiden naar t wortelgestel.
Slecht Drainage en evt rotte dode wortels in de pot.
Niet snoeien nu het loof is de motor in dit geval ze hebben t groen en de evt jonge groei nodig om te herstellen.
Gaat idd wel wat groeiseizoenen overheen voordat ie herstelt is.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52503

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
Je hebt de boom volledig uit ballans gebracht door de onderste delen uit te dunnen. De top daar heb je niets
aan gedaan. De onderste takken zijn altijd de zwakske bij jeneverbessen. Door deze uit te dunnen is de energie
volledig naar de top gegaan waardoor de onderste totaal verzwakt zijn. Als je een jeneverbes uitdunt, moet je de hele boom
aanpakken. En de top sterker als de onderste delen zodat de balans in de boom blijft.

Je moet de energie terug naar deze zones brengen. Je kan de top wel wat uitdunnen, maar zeker niet overdrijven.
Het uitdunnen moet ook gebeuren door de juiste techniek. Niet het plukken van het loof want daar gaat je boom
van kapot. De sterkere delen met de schaar terugsnoeien. Maar overdrijf zeker niet.

Ook zoals chris zei zit het probleem wss in de pot. En zoals je beschrijft van onderdompelen enzo
dat is zeker niet goed. Het bekangrijkste is om gecontroleerd water te geven. Het moeilijkste bij bonsai.
Een foto van je substraat kan al veel duidelijk maken.

Iedereen heeft fouten gemaakt in zijn beginstadia, zeer normaal en je kan er zeker van leren.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52504

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zk eens naar het topic, evolutie shohin juniper

Mijn eerste ervaring met bonsai, ongeveer hetzelfde wat jij hebt gedaan denk ik... :blush:

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52505

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Jellevanlooy schreef :
Je moet de energie terug naar deze zones brengen. Je kan de top wel wat uitdunnen, maar zeker niet overdrijven.

Hier ben ik het niet mee eens. Als de boom al 2 jaar niet gegreid is, op geen enkele plek, dan is nu uitdunnen in mijn gen onverstandig. De wortels moeten signalen blijven krijgen, en gevoedt worden om de boom sterker te maken.

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52507

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
oeps niet goed opgelet in de lessen. :oops:

juniperus heeft hulp nodig 8 jaren 6 maanden geleden #52509

• brunoramos
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier de gevraagde foto's. Hopelijk geeft het meer duidelijkheid.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts