gewone aarde? ik zou hem nog liever los zetten in akadama.
Gewone aarde is niet zo goed als je de boom lang gezond wil houden. Zeker binnen droogt de grond meestal niet snel genoeg uit. Je kan gewone grond gebruiken maar wortels groeien gemakkelijkst en blijven in de meeste gevallen gezonder in een losse grond. Je kan ook gewoon elektriciteitsdraad gebruiken om hem vast te zetten. Vast met draad, losse grond, juiste watergift, juiste bemesting,...
De draaddikte hoeft niet veel te zijn, gewoon stevig genoeg om de boom op zijn plaats te houden. Je kan er veel over vinden op "repotting bonsai".
www.bonsaiempire.com/basics/bonsai-care/repotting
het staat hier op de site ook. Ik gebruik bijna puur akadama en wat lavasteen voor mijn ficussen en die doen het goed. Maar er bestaan meerdere opties...
Ik heb eens een jaar een ficus in gewone aarde gehouden die ik zo gekocht had: er zat bijna niks van wortels aan. Pas na verpotting is de boom goed beginnen groeien, ook het wortelgestel. Zuiver organische grond gebruiken is een don't! Je weet als je goed zit als je grond na maximaal 2 a 3 dagen terug droog is. In het begin als je boom bijna wortelloos in de pot gaat kan dit eventueel wat langer duren, maar na een maand zou de pot snel moeten uitdrogen tijdens de groeiperiode.