Hallo! Even voorstellen, ik ben Arthur, oet Twente; nieuw op dit forum en nieuw in de bonsai. Vroeger had ik groene vingers waar het kamerplanten betreft (parapluplant, Ficus Benjamina, Hedera, Monstera, Abutilon; ik heb daar ook stekjes van gemaakt), de laatste tijd vooral met vruchtbomen; twee peren en een sterappel.
Door omstandigheden doe ik dus niet veel meer met sierplanten; maar ik ben al een paar jaar van plan te beginnen met Bonsai en heb de afgelopen week flink rondgestruind op het internet op zoek naar info en inspiratie.
Mijn idee was eerst te beginnen met een Ficus (die had ik vroeger veel) zoals die bij de Ikea te koop is vanaf 10 euro. Maar toen zag ik de term Malsai; ik zag hoe lelijk die planten geënt zijn; en ik zag hoe slecht ze erbij stonden in de winkel waar ik was. Toch maar niet dus.
Een eindje verder stonden Cupressus Macrocarpa (Monterey Cypres) plantjes voor 5 euri. Even gegoogled, en het lijkt erop dat ze geschikt zijn voor Bonsai. Niet winterhard, dus 's winters naar binnen wat me prima lijkt.
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
De volgende stappen lijken me van toepassing:
- schaartje halen
- draad halen
- bonsai aarde halen (er is een jonge planten mix zag ik, gezien bij Bonsaicentrum Muensterland)
- schaal halen (iets dieper nog, want trainingsschaal)
- introductiefilmpje van Bonsai empire volgen voor het eerste stylen
En dan nog steeds veel lezen en inspiratie opdoen, en contact zoeken met een club misschien.
Mijn idee met dit plantje is om er een formal upright van te maken.
Mis ik nog belangrijke zaken? Vast! Maar ik sta open voor tips voor een beginneling!