In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Cupressus Macrocarpa - eerste bonsai 8 jaren 7 maanden geleden #50989

• Tuuur
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo! Even voorstellen, ik ben Arthur, oet Twente; nieuw op dit forum en nieuw in de bonsai. Vroeger had ik groene vingers waar het kamerplanten betreft (parapluplant, Ficus Benjamina, Hedera, Monstera, Abutilon; ik heb daar ook stekjes van gemaakt), de laatste tijd vooral met vruchtbomen; twee peren en een sterappel.

Door omstandigheden doe ik dus niet veel meer met sierplanten; maar ik ben al een paar jaar van plan te beginnen met Bonsai en heb de afgelopen week flink rondgestruind op het internet op zoek naar info en inspiratie.

Mijn idee was eerst te beginnen met een Ficus (die had ik vroeger veel) zoals die bij de Ikea te koop is vanaf 10 euro. Maar toen zag ik de term Malsai; ik zag hoe lelijk die planten geënt zijn; en ik zag hoe slecht ze erbij stonden in de winkel waar ik was. Toch maar niet dus.

Een eindje verder stonden Cupressus Macrocarpa (Monterey Cypres) plantjes voor 5 euri. Even gegoogled, en het lijkt erop dat ze geschikt zijn voor Bonsai. Niet winterhard, dus 's winters naar binnen wat me prima lijkt.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

De volgende stappen lijken me van toepassing:
- schaartje halen
- draad halen
- bonsai aarde halen (er is een jonge planten mix zag ik, gezien bij Bonsaicentrum Muensterland)
- schaal halen (iets dieper nog, want trainingsschaal)
- introductiefilmpje van Bonsai empire volgen voor het eerste stylen

En dan nog steeds veel lezen en inspiratie opdoen, en contact zoeken met een club misschien.

Mijn idee met dit plantje is om er een formal upright van te maken.

Mis ik nog belangrijke zaken? Vast! Maar ik sta open voor tips voor een beginneling!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tuuur.

Cupressus Macrocarpa - eerste bonsai 8 jaren 7 maanden geleden #50991

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
voor deze hoef je volgens mij geen jonge planten mix. Ik ben wel te spreken over het algemeen over hun mixen, ik heb hier enkele zakken van hun staan. Maar mix liever alles zelf. Maar als je nog niet echt op de hoogte bent of wat lui bent (ja als het verpottingperiode is en je moet veel verpotten :P ) is dit ideaal!

je kan deftige ficussen vinden, soms voor niet veel geld. Maar inderdaad een ikea bonsai is niet echt wat we willen :P

De soort die je hebt is volgens mij wel een wat moeilijkere soort om te houden als bonsai. In de winter naar binnen maar dat is helaas niet in de woonkamer. Je wil deze laten overwinteren op een koele zonnige plek.

Neem ook eens een close up van de stam/stammetje ;)

Cupressus Macrocarpa - eerste bonsai 8 jaren 7 maanden geleden #50997

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Als je goegelt zie je die cupressus eigenlijk nooit als geslaagde binnenbonsai... als zoiets al bestaat.

Bovendien zijn het zulke ielige plantjes dat je daar nooit een goeie solitair van kunt maken. Een bos misschien...

denk dat je inderdaad meer kans maakt met ficus.. dat is toch zo'n beetje het beste wat je binnenshuis kunt kweken. Maar las je echt serieus wilt zijn, moet je toch naar buiten.

Cupressus Macrocarpa - eerste bonsai 8 jaren 7 maanden geleden #51020

• Tuuur
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor de reacties! Het hoeft niet per se een binnen- en niet per se een buiten-bonsai te zijn, is allebei wel goed...

Cupressus Macrocarpa - eerste bonsai 8 jaren 7 maanden geleden #51023

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Als het niet binnen hoeft te zijn heb ik een goede tip: koop iets die winterhard is en het gehele jaar buiten mag en een wat taaiere plant. Minder (ver)zorgen! Je kan je wat meer uitleven op het vormen dan. Door veel aan de boom te "prutsen" gaat de weerstand van de boom wat naar beneden. Als je dan nog moet gaan zorgen dat hij ergens binnen moet gaan staan onder goede omstandigheden kan het wat lastig worden voor jou en de boom. Je kan later altijd uitbreiden met wat "moeilijker" te houden bonsai. Je hebt al wat ervaring met planten, maar bij bonsai ga je soms wat tot het uiterste en dat zeker in het begin. Dus een taaie winterharde plant ;)

Cupressus Macrocarpa - eerste bonsai 8 jaren 7 maanden geleden #51044

• Tuuur
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
De stam:

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts