Ik ben een bonsai kind schreef : Heb deze grond bij een bonsai zaak gekocht dus..... En het was misschien toch wel ligustrum, ik heb het opgezocht. Jullie hadden gelijk.
Heb je de grond gekocht en de boom verpot in de gekochte grond? Of heb je de boom en de pot in die grond gekocht?
Ik heb soms ook problemen met de grond van een bonsai die ik koop. Ze worden regelmatig zo ingekocht, de bonsaizaak zal ze normaal als de tijd rijp is verpotten naar een beter substraat. Dit is omdat veel bomen wat onder massaproductie vallen en ik denk dat ze de goedkoopste oplossing zoeken, dus ook de goedkoopste grond.
Ik zeg niet dat het je grond is, maar er kunnen andere factoren parten spelen, op de foto lijkt hij gewoon nat te staan. Staat hij er altijd zo bij? Zoja, is dit waarschijnlijk de oorzaak. Dan moet je je watergift aan de grond gaan aanpassen.
Dan kan het nog zijn dat de boom even geen water gehad heeft en te droog heeft gestaan, dan heb je ook bladval. Als de boom beschermd heeft gestaan en staat nu in de felle wind dan heb je ook regelmatig bladval. Overmatig bemesten,... Ik denk dat iedereen hier al wel eens een boom heeft gezien met bladval. Stel vragen bij je verzorging, twijfel je over het antwoord post de vraag hier op het forum.
Ik wens alvast veel sterkte aan je boompje