Tot op heden dik tevreden er mee, hij heeft al een aantal kersen aangemaakt! Enig nadel van dezeboom is dat de stam is uitgehold tot aan wortelvoet. Dit resulteert weer in combinatie van mos en optrekkend vocht in aantasting van het interne dode hout.
Wat is de beste oplossing? De combi van het freeswerk en mos draagt bij aan de charme van de boom maar het moet ook niet het einde van de boom worden
Ik hoor graag van jullie!
Groet,
Tom
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Ik vind het wel iets hebben, maar ik denk dat je hier wel wat schade van krijgt ja. Zou het niet lukken om het mooi uit te kuisen, te drogen en te behandelen met een anti houtrot goedje ? Heb er zelf geen idee van buiten dat.
Bij het verpotten de bomo extra grof substraat geven bij de wortelvoet?
Volgend voorjaar als de boom uit de pot is, de stam conserveren met hout verhader.
Bomen rotten niet zomaar weg hoor. Een gezonde boom hout levende delen afgescheiden van de buitenwereld en bouwt een ziektescherm af in de houtvaten.
leatherback schreef : Mos weghalen en de stam goed schoonmaken
Bij het verpotten de bomo extra grof substraat geven bij de wortelvoet?
Volgend voorjaar als de boom uit de pot is, de stam conserveren met hout verhader.
Nu nog de boom verpotten dan? Vraag blijft wat heeft grotere prioriteit de rot stoppen of verpotten binnen het juiste seizoen?
Ik zou het mos zowieso weg halen. Of je nu bij de wortelvoet moet gaan rommelen.. Geen idee. Het is zowieso iets wat je voor jezelf moet besluiten. Drogere wortelvoet = minder wortelontwikkeling bij de stam...
Ik heb mijn potentilla te hoog in de pot staan: Als er dan rot optreed, zit dat onder de grond als ik de boom een keer netjes oppot..
Alleen het dode hout wat de boom niet nodig heeft rot weg. .. De rest blijft goed. Dan wordt het een compleet holle boom. Onderin rot het wel harder dan bovenin. Je kunt het ook schilderen met beits. Is niet zo wit als jinseal
Heb ooit eens een viburnumstronk gevonden van zeker 15m doorsnee en 10 cm hoog. In de open grond gezet niet meer naar omgekeken. Toen bleek jaren later dat de hele stam weggerot was en dat er drie smalle strookjes van wortel naar tak overgebleven waren. Toen was het een soort verbonden-wortel-driestam geworden en kerngezond en best apart. ..