In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49746

• SanderStad
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bij mijn laatste verhuizing wilden mijn ouders wat leuks geven en hebben mij een Ficus bonsai gegeven.

In het verleden heb ik veel met bonsai gedaan maar door tijdgebrek heb ik deze mooie kunst op moeten geven.

Nu ben ik van plan om hier weer volop mee te beginnen alleen zit ik met een probleem met mijn Ficus.

Toen ik de boom kreeg vond ik hem al apart eruit zien en is het niet mijn beeld van een bonsai zoals ik bonsai zie.
De groei is ook wat apart en ik heb niet een goed beeld hoe de boom het beste uit de verf zou kunnen komen.

Ik heb de boom even laten groeien om wat meer materiaal te hebben om mee te werken.

Mijn vraag aan jullie is: Kan iemand mij helpen om het best beeld te vinden voor deze bonsai.
Ik heb al veel op internet gezocht maar ik loop telkens vast.

De boom moet waarschijnlijk behoorlijk gesnoeid worden. Buiten dat moet de boom ook verpot worden omdat dit alweer wat jaartjes geleden is dat dit gedaan is.

Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen en ik zou je daar zeer dankbaar voor zijn.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SanderStad.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49748

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Als dit niet het beeld is van hoe je bonsai ziet dan is het alvast al een goed beeld. En ik moet je teleurstellen, maar hier zal je geen masterpiece van maken. Buiten deze kamerplant in model te houden heb je hier niet veel aan.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49750

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
De basis van wat je hier laat zien is denk ik prima. En dan heb ik het echt over de basis. De allereerste tak op de eerste bocht. Daar zou ik vanuit gaan. De rest er af (Eventueel marcotteren). Dan kan je daarvandaan de kroon gaan opbouwen.

Let wel: Dit soort bomen heeft nog wel eens ander loof dan de moederplant: Bij drastisch snoeien komt dan het loof van de moederplant weer naar boven.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49755

• megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 73
Let wel: Dit soort bomen heeft nog wel eens ander loof dan de moederplant: Bij drastisch snoeien komt dan het loof van de moederplant weer naar boven.[/quote]

En da krijg je dit ik weet nog niet of ik daar nog vorm in krijg

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49756

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
@megabon, De jouwe heeft toch een heel speciale vorm, hoe heb je die gesnoeid?

Ik heb zelf ook eentje en hou het wat in "model" af en toe verpotten maar anders doe ik er niet veel mee. Ik vind ze een mooie vorm hebben, maar om hier een boom uit te vormen die lijkt op een wilde boom zie ik er geen beginnen aan.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49757

• megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 73
Deze boom was zo goed als dood door wortelrot ik hem afgezaagd en is daarna beginnen groeien tot deze vorm. Ik wou er een cascade van maken maar de tak laat zich moeilijk plooien.

Nu met de foto te zien zie ik er ook een vlotstijl in.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49758

• SanderStad
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Zoiets dacht ik al en ik laat hem denk ik maar in deze vorm. Ik kan hem nog altijd marcotteren dus laat hem voorlopig zo.

Bedankt voor jullie reacties.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49967

• Ik ben een bonsai kind
  • Ik ben een bonsai kind's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Nou meneer of mevrouw ik snap dat je hier geen masterpiece meer van kan maken maar om het een kamerplant te noemen vind ik wel een beetje overdreven! Want dit boompje valt nog steeds onder de goeie lengte en soort om een bonsai genoemd te kunnen worden. Dus miss heeft u iets meer respect nodig voor bonsai bomen die er nog niet perfect uitzien!

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49969

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Ik ben een bonsai kind schreef : Want dit boompje valt nog steeds onder de goeie lengte en soort om een bonsai genoemd te kunnen worden. Dus miss heeft u iets meer respect nodig voor bonsai bomen die er nog niet perfect uitzien!

Hm.. Interessant. Je zou ook kunnen argumenteren dat Trap nog heel vriendelijk is gebleven. Deze boom zal immers nooit een goede bonsai worden, tenzij je de boom vanaf de grond compleet opnieuw gaat laten groeien.

Effectief is het een kamerplant. Een eikel die op de grnd ligt heeft ook de potentie om een bonsai te worden met 30 jaar juiste zorg. Maar dat betekent niet dat het onder de categorie bonsai valt.

Misschien moet je nog iets meer inlezen in de betekenis achter het woord bonsai. Het is meer dan een plant in een pot.

Ficus die een beetje hulp nodig heeft 8 jaren 7 maanden geleden #49982

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ik ben een bonsai kind schreef : Nou meneer of mevrouw ik snap dat je hier geen masterpiece meer van kan maken maar om het een kamerplant te noemen vind ik wel een beetje overdreven! Want dit boompje valt nog steeds onder de goeie lengte en soort om een bonsai genoemd te kunnen worden. Dus miss heeft u iets meer respect nodig voor bonsai bomen die er nog niet perfect uitzien!

Bonsai valt ergens onder "kunst". Originaliteit is zeer belangrijk als het op kunst neer komt, wat hier zeker het geval niet is (zie foto onderaan). Ook lijken ze niet echt op een wilde boom. Daarom ben ik geneigd dit een kamerplant te noemen. Ik ben hier wel niet tegen zoals sommigen dat wel zijn. Massaproductie laat de prijs dalen en zo kan je op deze planten gemakkelijk de knepen van het "vak" wat leren.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts