In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Kaarsen verwijderen-contradictie? 8 jaren 7 maanden geleden #49325

• LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Dag allemaal,

heb me eens zitten verdiepen in het kaarsen nijpen/verwijderen en ben op een voor mij onduidelijke contradictie uitgekomen.
Even uitleggen: ( ik ga misschien hier en daar wat kort door de bocht maar daar even voorbij lezen).Het idee achter kaarsen nijpen/verwijderen is een beetje tweeledig nml een betere verdeling van kracht in de boom ( en daardoor kleinere naalden in een later stadium)en/of zorgen voor meer/fijnere zijtakken in de boom, evt met backbudding.Ik lees in een aantal artikels dat je kaarsen niet verwijdert als de boom nog dikker moet worden. Hier zit nu mijn probleem: als je bij een jonge boom de kaarsen niet nijpt, krijg je lange takken met grote stukken tussen de vertakkingen,waardoor je als de boom dik/groot genoeg is moet gaan zorgen voor backbudding ( door kaarsen te verwijderen of takken te snoeien) om het loof weer dichter naar de stam te wingen...
Lees/begrijp ik dit verkeerd of zit hier toch een tegenstelling in het verhaal?

Grtjs,

Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen verwijderen-contradictie? 8 jaren 7 maanden geleden #49332

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Waarom is dat een contradictie? Als je meer hout wilt, snoei je niet of zo weinig mogelijk Dat is bij alle bomen zo. Wat je wel doet is energie verdelen. Dus de te sterke delen ( zoals bij veel bomen de top) wat snoeien ten voordele van de zwakkere.

Als je boom de juiste omvang heeft en je wilt verfijnen, ga je detailsnoeien. In het geval van dennen betekent dat dus kaarsen snoeien.

Daar is wel een kanttekening bij : niet alle bomen doen aan backbudding. Vijfnaaldendennen en sparren bijvoorbeeld doen het niet of nauwelijks. Dan kun je met offertakken werken, die voor de verdikking zorgen terwijl je de takken die je wilt behouden al wat snoeit.

Je moet dan dus wel in de gaten houden dat je gesnoeide takken niet te zwak worden en afsterven. Als je de gewenste kant hebt bereikt, snoei je dan de offertakken weg en hou je de voorgevormde takken over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts