In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49712

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
ik wijs het niet af, ik raad het niet aan. Volle grond is beter, ALS de omstandigheden goed zijn (standplaats, grondsoort,...) Als je twijfelt of hebt plaatsgebrek neem dan een pot. In mijn geval zijn het enkele boompjes die niet winterhard zijn.

De watergift en drainage is één van de belangrijkste dingen als je wil dat ze een groeispurt in een (grotere) pot krijgen. Ik maak extra drainage gaten, en als ik water geef is het overvloedig tot het uit de pot lekt, en na één a twee dagen staat de grond vochtig in de plaats van nat (afhankelijk van het weer).

Let ook wel op met het "vertroetelen" en ga ze niet constant veranderen naar een "betere" plaats. Bomen die ergens komen te staan gaan zich al dan niet wapenen tegen de omgeving en door die regelmatig te veranderen breng je de plant in de "war". Ik merk bv van veel boompjes die een lange tijd in de wind hebben gestaan een dikkere stam krijgen. Allemaal leuk, maar wind gaat de boom net uit drogen. Als je ze vertroeteld en in een serre zet (zoals ik doe, omdat de bomen niet winterhard zijn) en in de zomer er terug uit en blootgesteld aan de wind, is er soms wat bladval... Zo zie je maar het wennen van de omgeving kost de plant veel energie.

Al bij al staan mijn citrussen,... gezonder dan als ik ze kocht en groeien tamelijk hard. (En bloeien ook heel mooi)

Dan moet je nog gaan bemesten, meestal met voorkeur van veel stikstof en dan op het einde van het jaar enkel fosfor en kalium. (er bestaan hier veel discussies over maar dit lijkt positief effect te hebben bij mij en iemand die ik ken die enkel bomen in pot heeft)

Het eerste jaar is het vooral zoeken naar de behoeften van de plant om te groeien. Maar eens je een vast en goed ritme hebt gevonden kan je ze zeker fel doen groeien B)

Een beetje van het topic weg hier natuurlijk, maar dit ervaar ik met bomen in pot.

Nu bonsai is zoiezo bomen in pot maar je verstaat wel :lol:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49713

• Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Bedankt, en zeker niet van het topic weg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren