Die bomen moeten in ieder geval een aantal jaar zo veel mogelijk groeien om een beetje potentieel te krijgen. Het beste gaat dat in de open grond; een pot is een alternatief, maar zal minder groei opleveren. Overigens is het kwa potten niet zo dat hoe groter hoe beter is. Een te grote pot werkt averechts.
Je kunt kwaliteit van je open grond verbeteren door er andere materialen doorheen te mengen. Daar zijn allerlei tuiniertips voor. Ik heb geen tuin dus daar weet ik verder weinig van. Ik weet dat Walter Pall bijvoorbeeld werkt met een soort kweekbedden die net hoger liggen dan de open grond. Zoiets als asperges. Hij maakt een soort heuvel van goed doorlatende grond (bovenop de normale grond) waar hij zijn prebonsai in opkweekt. Die watert en bemest hij dan extreem. Het feit dat het net iets hoger ligt dan de open grond, bevordert de afwatering Je zou zijn blogspot daar eens op na moeten zoeken. Walter legt de dingen meestal duidelijk en niet al te subtiel uit.
Als je open grond niet aandurft, kun je de planten opkweken in potten. Dan kun je de plant inderdaad makkelijker manipuleren. En 's winters evt binnen zetten als je dat wilt. Maar dan gaat het langzamer dan in de open grond.
Fagus Crenata komt oa voor in de bergen van het japanse eiland Hokkaido en dat is één van de Noordelijkste eilanden van Japan. Zal dus echt wel wat vorst kunnen verdragen.
In mijn ogen zijn de planten nu nog te jong om al bonsaibehandelingen te ondergaan. Aan de ene kant heb je geduld nodig voor bonsai, maar aan de andere kant moet je ook een zekere snelheid in de ontwikkeling van de boom houden, anders ben je jaaaren en jaaaren bezig zonder zichtbaar resultaat. En dat is frustrerend. Maar dat is mijn visie. Een boom wordt niet vanzelf bonsai, dat moet je allemaal zelf doen.