In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49651

• Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Dat snap ik heel goed, in de volle grond heeft de plant ook een zekere bescherming, is het meer gebufferd tegen grote temp.verschillen.

Anderzijds heb je met een plant in een (grote) pot meer controle, bijv. over insecten en over de bodem en evt. bemesting. Een plant in een ruime pot, in een goed substraat en met juiste bewatering en bemesting kan toch ook een groeispurt krijgen?

Ik twijfel wat over de volle grond hier, zit zelf op de zware klei in Friesland. Dat betekent bijvoorbeeld in de winter zeer natte grond. Wat doet dat in combinatie met vorst? Wat betekent dit voor de wortels?

Just asking!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49653

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Die bomen moeten in ieder geval een aantal jaar zo veel mogelijk groeien om een beetje potentieel te krijgen. Het beste gaat dat in de open grond; een pot is een alternatief, maar zal minder groei opleveren. Overigens is het kwa potten niet zo dat hoe groter hoe beter is. Een te grote pot werkt averechts.

Je kunt kwaliteit van je open grond verbeteren door er andere materialen doorheen te mengen. Daar zijn allerlei tuiniertips voor. Ik heb geen tuin dus daar weet ik verder weinig van. Ik weet dat Walter Pall bijvoorbeeld werkt met een soort kweekbedden die net hoger liggen dan de open grond. Zoiets als asperges. Hij maakt een soort heuvel van goed doorlatende grond (bovenop de normale grond) waar hij zijn prebonsai in opkweekt. Die watert en bemest hij dan extreem. Het feit dat het net iets hoger ligt dan de open grond, bevordert de afwatering Je zou zijn blogspot daar eens op na moeten zoeken. Walter legt de dingen meestal duidelijk en niet al te subtiel uit. ;)

Als je open grond niet aandurft, kun je de planten opkweken in potten. Dan kun je de plant inderdaad makkelijker manipuleren. En 's winters evt binnen zetten als je dat wilt. Maar dan gaat het langzamer dan in de open grond.

Fagus Crenata komt oa voor in de bergen van het japanse eiland Hokkaido en dat is één van de Noordelijkste eilanden van Japan. Zal dus echt wel wat vorst kunnen verdragen.

In mijn ogen zijn de planten nu nog te jong om al bonsaibehandelingen te ondergaan. Aan de ene kant heb je geduld nodig voor bonsai, maar aan de andere kant moet je ook een zekere snelheid in de ontwikkeling van de boom houden, anders ben je jaaaren en jaaaren bezig zonder zichtbaar resultaat. En dat is frustrerend. Maar dat is mijn visie. Een boom wordt niet vanzelf bonsai, dat moet je allemaal zelf doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaco

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49655

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
je neemt een berg zand schept je aarde om in de tuin strooi er flink zand overheen en meng het met elkaar zo zal je klei grond een stuk beter bewerkbaar en meer water doorlatend worden heb ik in mijn voortuin gedaan en dat is al een heel stuk verbeterd !

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49661

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
zoals marcel zegt, als je een "verhoogje" maakt staan de planten relatief veilig. En voor de bescherming van mijn citrussen in potten gebruik ik kokosmatten (die staan wel in een serre, maar zijn niet winterhard) Dus als je twijfelt en het echt koud wordt kan je altijd een kokosmatje gebruiken. Een groeispurt in een pot is moeilijker, maar is mogelijk. Al moet je hier veel aandacht aan besteden, het correct doen en zit je vast aan een verpotting die regelmatig nodig is...

De beste manier volgens mij, is je grond verbeteren, verhoogde kweekbedjes maken, opvullen met goede grond en ze daarin plaatsen. Natuurlijk kruipt hierin veel tijd, geld en zwaar werk

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49672

• JanDijk
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 71

dennisfranx schreef : je neemt een berg zand schept je aarde om in de tuin strooi er flink zand overheen en meng het met elkaar zo zal je klei grond een stuk beter bewerkbaar en meer water doorlatend worden heb ik in mijn voortuin gedaan en dat is al een heel stuk verbeterd !

Kleigrond met enkel zand proberen te verbeteren zal maar voor enkele jaren werken. Het zand zal er na een aantal jaren uitgespoeld zijn. Beter is het om er ook flink wat bladaarde en of fijne schors door te mengen.

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49673

• Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Bedankt voor alle tips!
Maar... ik ben niet zozeer op zoek naar hulp bij het bewerken van de grond, vooral ben ik benieuwd of er mensen zijn in NL of BE die ervaring hebben met de Japanse beuk...

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49680

• JanDijk
  • Ontvangen bedankjes 71

Jaco schreef : Bedankt voor alle tips!
Maar... ik ben niet zozeer op zoek naar hulp bij het bewerken van de grond, vooral ben ik benieuwd of er mensen zijn in NL of BE die ervaring hebben met de Japanse beuk...

Je hebt helemaal gelijk Jaco we dwalen weer eens helemaal af. Ondanks dat ik daar helemaal geen voorstander van ben betrap ik mijzelf er nu ook op dat daar dit keer ook aan meewerk. Zal er in het vervolg beter op letten. Mijn excuus daarvoor.

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49689

• Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Geeft helemaal niets, even goed bedankt Jan!

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49700

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Even ter verheldering: ik heb zelf geen japanse beuk, maar denk dat dit toch vrij algemeen is wat ik zei. Ook de ent kan wat parten spelen. Als die niet geënt zijn (waar ik ook voorstander van ben), dan hebben ze hun natuurlijke wortelgestel en dan kan je vooral focussen op zijn natuurlijke habitat. Zone 4 is -35 dat is waar, maar in de pot zal het absoluut nooit zo koud mogen worden.

Kijk eens wat de minimale grondtemperaturen de natuurlijke omgeving zijn in de winter (dan weet je ongeveer hoe koud het ongeveer mag worden in de pot). Zuur of alkalische grond? Droog of vochtig? Door hier allemaal wat rekening mee te houden en in mogelijke mate te "simuleren" zou de boom goed moeten gedijen. Dit vereist wat zoekwerk, maar kom je mee een heel eind mee.

In japan krijgen de beuken wat straling nu, maar denk niet dat je dit moet "simuleren" :lol:

En het zijn alvast hele mooie bomen, vooral de witte stam! :ohmy: en blijkbaar ook wat zeldzaam... als je een exemplaar vindt kan een regelmatig foto'tje geen kwaad :whistle:

Fagus crenata?? 8 jaren 7 maanden geleden #49704

• Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Trap, bedankt voor uw reactie. ik maak er uit op dat u verplanten naar een pot dus niet afwijst.
Inmiddels heb ik 2 jonge planten weten te bemachtigen, ze staan al ergens hiervoor, maar zal ze er nog eens opzetten. Ik beoog inderdaad een natuurlijke habitat, dat zal dus rechtopgaand worden, met een zo recht mogelijke of wat informele stam.
Ook al zijn ze nog jong, reeds nu is al een lichte kleur opvallend! geënt zijn ze niet, gelukkig.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Inloggen Registreren