Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste bonsai aangeschaftbij Lodder: een kleine Liguster. Ik heb hem op mijn vensterbank staan waar hij zo'n 4 uur per dag volle zon krijgt (in de namiddag). Ik heb begrepen dat deze soort goed tegen de volle zon kan. Helaas is dit de enige plek in het huis waar ik hem kan plaatsen waar hij uberhaupt voldoende licht krijgt. Hij staat boven een CV, maar deze staat nu niet aan en als het kouder wordt zal ik hem een stukje opschuiven, weg van de radiator, en misschien met een klein bodempje water in het schaaltje eronder voor de vochtigheid.
Vrijdagmiddag gekocht, zondagochtend meteen schrik: de bladeren hangen slap, dat gaat snel! Direct water gegeven (ondergedompeld op advies vd kweker) en de boom is inmiddels hersteld.
Nu heb ik een aantal vragen, ik hoop dat jullie deze voor mij willen beantwoorden.
Ik heb vloeibare mest gekregen van de kweker. N=1,6, P=4,3, K=5,5. Op het flesje staat dat een normale dosering een half dopje per 2 liter water is.
Vraag 1: Is deze mest voldoende? Ik heb wat onderzoek gedaan en zie dat er hele andere NPK waarden aangeraden worden voor mijn bonsai. Op
het flesje
staat wel dat het speciale bonsai/cactusmest is.
Vraag 2: Hoe geef ik mijn boompje deze mest? Ik had het idee om water in een emmer te doen, de juiste verhouding mest erbij te doen en de boom daarin onder te dompelen. Is dat een goede manier?
Vraag 3: Hoe vaak moet ik bemesten?
Vraag 4: Ik lees vaak dat het verstandig is om de boom direct te verpotten. Nu vind ik dat op dit moment nog best een grote stap. Kan ik ook een paar maanden wachten en de boom dan in een andere schaal zetten? Ik zou dan ook een grotere schaal nemen, het lijkt me mooi als het boompje uiteindelijk wat langer en dikker wordt. Op dit moment steken er een paar wortels uit boven de grond, ik hoop niet dat dat erg is.
Vraag 5: Klopt het dat deze soort ook bloeit en kleine besjes krijgt? Dat lijkt me namelijk best gaaf!
En ten slotte, een foto (helaas niet met ideaal licht)!