In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48539

• Elisa9180
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bonsai lief hebbers,

ik ben redelijk nieuw in bonsai's dus moet nog veel leren,
Nu ik heb deze winder een sequoia kunnen kopen voor een apple en een ei.
Deze is verre van Klaar of goed. nu ik wil er een mooie bonsai van maken wat me zeer veel tijd en geduld zal kosten.
hij heeft deze winter een zeer grove wortel snoei gekregen wegens dat hij 2de wortelvoet begon te maken.
Nu ik had graag dat deze Bonsai toch iets meer nieuwe takken vanaf de stam begint te maken. maar hoe stimuleer je een boom om nieuwe takken aan te maken.

in deze post wat foto's

alvast bedankt voor de hulp en INFO.
De foto's worden automatisch gedraaid door de website sorry hier voor

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Elisa9180.

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48542

• JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 5
Hey!

Ik ben zelf ook nieuw dus wat ik nu ga zeggen klopt mss niet.
Maar ik denk dat het een beetje geluk is of hij daar opnieuw gaat groeien of niet.
Misschien als je de boom wat inkort dat hij zich meer geneigd gaat voelen om daar nieuwe takjes te ontwikkelen, maar ik denk niet dat dat je plan is?

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48543

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Is geen sequoia maar OF een metasequoia OF een taxodium. Bladverliezende coniferen.

Je kunt een paar dingen proberen.
1) een seizoen ongeremd laten groeien, veel water, veel mest en dan in het voorjaar hard terugsnoeien. Het blijven naaldbomen dus bij het snoeien altijd een paar knoppen laten staan. kans is dat hij dan backbudding maakt, maar geen garantie.
2) boorenten.

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48544

• Elisa9180
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
alvast bedankt,

Nu boorenten hoe doe je dit het best kan ik bestaande takken gebruiken van deze boom?

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48549

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

Elisa9180 schreef : alvast bedankt,

Nu boorenten hoe doe je dit het best kan ik bestaande takken gebruiken van deze boom?

Boorenten kan ook niet nu. Voor boorenten heb je lange twijgen aan de boom nodig, die je dit groeiseizoen kunt laten ontstaan.

Voor begin van het volgende groeiseizoen neem je dan een boormachine met een boortje dat even dik is als de twijg en je boort een gat door de stam op de plaats waar je een tak wilt. Je lust één van die lange twijgen door het boorgat zodat de twijg uit de stam komt waar een tak moet komen. Vervolgens laat je de tak zo hard mogelijk groeien, totdat hij zich vast zet in de stam. Dat kan een paar jaar duren. Op een gegeven moment zie je dan dat de tak dikker wordt waar hij uit de stam komt, dan waar hij erin gaat. Als je zover bent, kun je aan de kant van de lus langzaamaan de bast wegnemen zodat de nieuwe tak van de stam gaat leven. . Als dat lukt kun je de lus weg snoeien en heb je een nietige tak!

Als je niet zeker bent van je zaak, is optie 1 misschien aan te bevelen. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, kun je altijd nog gaan boorenten,...

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48550

• Elisa9180
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Merci Voor deze zeer aanvullende informatie!!

marcellucas schreef :

Elisa9180 schreef : alvast bedankt,

Boorenten kan ook niet nu. Voor boorenten heb je lange twijgen aan de boom nodig, die je dit groeiseizoen kunt laten ontstaan.

Voor begin van het volgende groeiseizoen neem je dan een boormachine met een boortje dat even dik is als de twijg en je boort een gat door de stam op de plaats waar je een tak wilt. Je lust één van die lange twijgen door het boorgat zodat de twijg uit de stam komt waar een tak moet komen. Vervolgens laat je de tak zo hard mogelijk groeien, totdat hij zich vast zet in de stam. Dat kan een paar jaar duren. Op een gegeven moment zie je dan dat de tak dikker wordt waar hij uit de stam komt, dan waar hij erin gaat. Als je zover bent, kun je aan de kant van de lus langzaamaan de bast wegnemen zodat de nieuwe tak van de stam gaat leven. . Als dat lukt kun je de lus weg snoeien en heb je een nietige tak!

Als je niet zeker bent van je zaak, is optie 1 misschien aan te bevelen. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, kun je altijd nog gaan boorenten,...

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48560

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 139

Elisa9180 schreef : .....kunnen kopen voor een apple en een ei.

Als je een nieuwe iPhone/iPad moet neerleggen voor een boompje is die ook niet heel goedkoop B) ;)

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48562

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

Tom81 schreef :

Elisa9180 schreef : .....kunnen kopen voor een apple en een ei.

Als je een nieuwe iPhone/iPad moet neerleggen voor een boompje is die ook niet heel goedkoop B) ;)

het staat er wel niet in dat dit een nieuwe apple moest zijn! En een ipod shuffle is ook niet zo heel duur :P

Takken groei stimuleren 8 jaren 8 maanden geleden #48671

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik had nog nooit van boorenten gehoord en
dus even gegoogeld kwam deze tegen gaf mij als beginner een goed voorbeeld hoe het werkt: chowazoutleeuw.blogspot.nl/2012/07/boor-enten.html?m=1
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BasvandenBrink

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts