Een hele tijd geleden ( 2 jaar?) heb ik al eens aangegeven wat mogelijks de verklaring voor die witte 'groeitopjes' kan zijn:
Juniper is tweehuizig. Er zijn mannelijke en vrouwelijke planten. Sommige planten hebben in de lente aan de groeitoppen een ietwat ovaal lichtbruin bolletje. Die geven als ze 'rijp' zijn wolken geel stof als je ze aanraakt. Ik ga ervan uit dat dit stuifmeel is en dat het mannelijke planten betreft.
Andere planten hebben dit niet en hebben aan de groeipunten een witte verkleuring. Ik meen, wegens het onderscheid, te kunnen oordelen dat dit vrouwelijke 'bloei' betreft.
Deze 'verklaring' werd vorige keer noch ontkend, noch bevestigd. Mijn mening is niets meer dan een vermoeden. Het zou goed zijn als iemand een echt natuurkundige verklaring kan geven. Ik denk dat dit waarschijnlijk een ieder jaar terugkerende vraag is op het forum.
Variëteiten van een plantensoort worden door stekken, enten... vermeerderd van af één plant die bijzondere kenmerken heeft. Een variëteit is dus of mannelijk of vrouwelijk. Als ik het juist heb heeft Trap vooral vrouwelijke juniperus. (Maar heeft hij tot nu toe dit verschijnsel niet opgemerkt)