Iets waar ik weinig tot niets van vind is het vormen van jonge bomen.
Hetgeen ik vooral zie is het vormen van boompjes die al wat dikte/leeftijd hebben.
Is er iets op tegen om een jonge boom in een vorm te plooien?
Ik heb bijvoorbeeld een jonge (5 jaar) sylvestris staan die nu een lange dunne staak is, dun genoeg om nu helemaal te plooien
in iedere vorm die je maar kan bedenken, en dan in die vorm te laten verdikken.
Wat denken jullie hiervan?
Als je een klein boompje hebt kun je zeker al beginnen met vormen.
Door een klein boompje al te gaan vormen kun je zelf de groei bepalen en vormen.
tijdig snoeien wat je niet wil hebben.
Hierdoor zul je waarschijnlijk op den duur wel een mooier boompje hebben. (minder grote worden enz)
Maar het duurt allemaal zo lang.
boompje wel in de tuin zetten, groeit sneller! wel je draad goed in de gaten houden zodat deze niet ingroeid. anders was je moeite voor niks.
Wat je ook zou kunnen doen is takken met draad naar onder trekken. niet direct geheel bedraden maar bepaalde takken na onder trekken.
Als je wortels-over-rots wilt doen, is dit zelfs de enige manier. Bij die stijl moeten de wortels namelijk de steen strak omsluiten en dat lukt alleen als je met een jong plantje begint waarvan je de nog buigzame wortels strak om de steen kunt spannen. .
hoi Dennis,
Ik heb ook een 4jarige en 4 jarige eik en beuk staan ,welke maat draad gebruik je en welke ruimte tussen de het draad.En buig je de boom dan om de zoveel tijd? Ben benieuwd.
Ik heb het eikje n de volle grond staan met 2 keer 4 mm draad langs elkaar onder 45 graden omhoog gewikkeld
ik heb hem gewoon 1 keer gebogen in de vorm die ik wou hebben en daarna niet meer aangezeten..
raak hem pas weer aan als het draad er af mag