Vandaag tijdens een rondje struinen in één van Nederlands bekendste tuincentrum, zag ik dit olijfboompje staan in de uitverkoop. Volgens mij wordt het een aardige klus deze volgend groeiseizoen in gezonde staat te hebben.
Een olijf wordt normaal gesproken in het vroege voorjaar verpot, doe ik er goed aan deze nu toch in een grotere pot te zetten? En kan deze dan naar buiten? Indien strenge vorst zal deze wel naar binnen moeten, als doe ik dat liever niet te snel i.v.m. Beperkte lichtval in de schuur.
hij ziet er net zo uit als de olijf die ik heb
daarvan weet ik dat hij in de winter liever buiten staat
ik heb hem één keer naar binnen gehaald en daar knapte hij niet van op
als ik jou was zou ik hem beschut zetten en misschien afdekken als het erg koud wordt
verpotten zou ik nu niet doen
de wortels zijn gevoelig voor wortelrot dus daar kan je beter nu niet aanzitten
of je moet de kluit zonder dat je er aan zit over zetten in een grotere pot
maar ik zou lekker wachten tot het voorjaar
het is wel een mooie dikke stam daar kan je zeker wat mee
RiaBronkhorst en marcellucas, bedankt voor jullie tips.
Het boompje gaat naar buiten en zal op een beschutte plek komen te staan waar deze beschermt is tegen strenge vorst en neerslag. Met het verpotten wacht ik tot het voorjaar.
Bij mij staan de olijven alweer een paar weken binnen. Bij vorst heb ik ot nu toe altijd sterfet van de jonge takken gehad, wat ik binnen niet heb, for what it is worth..
Hoi Peter,
Dat is een hele gevaarlijke vraag....
In het vwrleden zijn hier zoveel discussies geweest over grond dat je beter zelf kan zoeken hier op het forum voordat er weer eindeloze discussies uit voortkomen. Succes