Waarom voeg je potgrond toe bij een boom waar je een betere waterhuisvestiging hebt met kiryu(en/of bims) en akadama?
eigenlijk hebben al mijn bomen ook nog wat potgrond in het grondmengsel omdat dat beter vocht vast houdt
maar misschien moet ik het de volgende keer maar eens zonder proberen.
Akadama neemt voldoende water en bemesting op voor je boom.
potgrond zorgt ervoor dat er grond of je drianage gaten dichtslibben waardoor er niet voldoende lucht komt bij de wortels en je afwatering slecht gaat zijn.
Ook is het balengrijk dat je je akadama en Kiryu uitzeeft, zodat alle stof eruit is
Ben je zeker van die Engerlingen trouwens
van de engerlingen ben ik zeker het zijn larven van de lapsnuitkever die ik hier in huis en op het balkon wel eens rond zie scharrelen
ik denk dat ik ze afdoende heb bestreden met pins tegen ongedierte van bayer die ook gelijk de spint ( als die er is ) zou moeten aanpakken.
controle gedaan op spint?
maar je weet nooit, ik ga nog eens kijken met een loup
Spint bestrijd je niet met pins, maar met een contact insecticide die voor spint is bedoelt.
14 dagen erna spuit je nog eens omdat spint eieren leggen die na 14 dagen uitkomen.
Spint is t beste zichtbaar als je het loof van je boom tegen een wit blad schud.
wat erop ligt kan je dan met een loep bekijken.
Wat heb je gedaan aan de wortels tijdens verpotten?
tijdens het verpotten heb ik wortel snoei toegepast maar zoveel mogelijk van het mycelium gespaard.
maar de wortels hadden wel te lijden gehad van de natte winter.
wat ik zie is dat er een hele grote klomp van wortels boven het aardoppervlakte liggen, onafgedekt met spagnum of keto of akadam.
waarschijnlijk heb je daar ook wortels gesnoeid en zijn deze door wind/droogt uitgedroogt.
Ook kan het zijn dat omdat je die oude aarde niet hebt verwijderd hij in de kern geen water meer kan opnemen.
je boom word zwakker, meer kans op ziektes zoals spint.