Bonsai_Truus schreef : @Auk, Ik heb iig nog nooit de luchtvochtigheid gemeten vlak boven een tray en dan nog eens zonder tray. Het zou me niet verbazen als het allemaal wel meevalt.
Of tegen...
De hoeveelheid water die er uit zo'n bakje verdampt is minimaal. Het wateroppervlak is zeer klein, verdamping gaat niet snel en wat er verdampt verspreidt zich door de hele kamer. Er wordt vaak gezegd dat het wel werkt, maar ik heb nooit een onderbouwing daarvan gezien - behalve dan 'maar bij mij groeien ze beter'. Ik denk dat dat eerder komt doordat de persoon die dat zegt gewoon beter voor z'n planten zorgt.
Ik heb wel meet-testen gezien waarbij er wel een verschil werd gemeten. Daarbij werden er echter geen drip-trays gebruikt, maar echte humidity trays - veel grotere, plastic schalen. Dat verschil was echter niet significant. Het zou beter werken met poreuze stenen in de humidity tray, omdat er dan meer zou verdampen, maar daarvan heb ik geen metingen gezien.
Misschien ga ik het zelf 'ns doen - ik heb twee hygrometers liggen. Tot nu toe eigenlijk niet zo'n zin in gehad omdat het voor mij niet uitmaakt (ik heb geen bomen binnen staan. Buiten doen humidity trays natuurlijk helemaal niets).
Als ik het doe, dan laat ik het resultaat wel weten.
In dit geval zou ik voor een biologische of organische mest gaan omdat die tijd nodig hebben om af te breken. Sommige bonsaiisten zijn daar huiverig voor omdat ze schadelijke insecten aan kunnen trekken, maargoed dan komen we ook aan bij plantenreligie
(ben het daar, en met de rest, wel gewoon eens hoor
)