In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38831

• Harald_Lemahieu
  • Harald_Lemahieu's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik ben al eventjes aan het meelezen en kennis aan het opdoen op het net.
Daar ik nog groener ben dan de meeste boompjes hier heb ik toch nog wel enkele vragen omtrent de verzorging van mijn boompje.

Sinds kort heb ik een ligustrum gekocht, meer bepaald een ligustrum quihoui. Hierover kan ik niet echt veel info vinden, zeker niet wat betreft het bonsai gedeelte. De boom werd door mij enkele weken geleden aangeschaft. Muv het bewateren ervan heb ik nog verder niets ondernomen. De boom staat buiten en geniet daar een deel van de dag van het zonlicht om dan wat later in de schaduw te verdwijnen.

Volgende vragen heb ik ivm de verzorging:
1/ Is het aangeraden om deze te verpotten of laat ik hem staan zoals ik hem heb gekocht? Zoja, 1/3 akadama en 2/3 potgrond?
2/ Ik ben geen fan van het mos, mag ik dit zomaar verwijderen?
3/ Laat ik de boom dit jaar gewoon verder groeien of mag/moet ik hem hier en daar wat terugsnoeien (bv takken die geen nut gaan hebben)

En dan nog een algemene vraag ivm bewateren:
We krijgen hier in de lage landen soms veel regen te verduren, soms dagen aan een stuk.
Voor veel bomen is bewateren heel belangrijk. Op het moment van veelvuldig regenen heb je dit niet meer onder controle.
Wat doet men best tijdens zulke dagen? De boom verplaatsen naar een plaats waar geen regen aan kan of gewoon laten staan?
Mijn boompje zal hier wel tegen kunnen maar ik neem aan dat er zijn die het hier moeilijk mee gaan krijgen.

Alvast bedankt,

Harald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38832

• Harald_Lemahieu
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
En de foto's

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38877

• Harald_Lemahieu
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Niemand?
Iemand van de iets meer dan 50 views moet toch iets zinnigs te zeggen hebben...?

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38883

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Harald_Lemahieu schreef : Hallo iedereen,

Dag Harald, welkom op het forum!

Harald_Lemahieu schreef : Sinds kort heb ik een ligustrum gekocht, meer bepaald een ligustrum quihoui. Hierover kan ik niet echt veel info vinden, zeker niet wat betreft het bonsai gedeelte.

Ik ken de soort ook niet. Afgaande van de foto's is dat overigens niet wat je hebt staan. Vergelijk de bladeren van jouw plant even met verschillende andere ligustrums, meest gebruikelijk zijn Ovalifolium, Sinense (Sinensus), Japonicum, Lucidum en Vulgare. Op basis van de foto's zeg ik: Sinense. Die kan gewoon buiten staan het hele jaar, behalve bij sterke vorst (Kouder dan ~ -10C)

Harald_Lemahieu schreef : Volgende vragen heb ik ivm de verzorging:
1/ Is het aangeraden om deze te verpotten of laat ik hem staan zoals ik hem heb gekocht? Zoja, 1/3 akadama en 2/3 potgrond?

Zoals alles bij bonsai, verpot je met een reden. De hoofdreden: De pot is gevuld met wortels en de plant kan niet meer groeien. Dat is in jouw geval niet zo, want ik zie uitbundige groei. Een tweede reden kan zijn dat jje een boom hebt aangeschaft, en het substraat is sub-optimaal. Dat kan het geval zijn, maar lastig in de te schatten. Hoe goed draineert het? Als je gaat verpotten, dan zou ik de plant in een vrij-draineren substraat zetten. En nee, daar zit geen potgrond in, want dat verstopt de boel, en houdt alles nodeloos nat.

Harald_Lemahieu schreef : 2/ Ik ben geen fan van het mos, mag ik dit zomaar verwijderen?

Ja, maar kijk even of de wortels nog niet omhoog gekomen zijn het mos in.

Harald_Lemahieu schreef : 3/ Laat ik de boom dit jaar gewoon verder groeien of mag/moet ik hem hier en daar wat terugsnoeien (bv takken die geen nut gaan hebben)

Zoals alles in het leven: Doe dingen met een doel voor ogen, een reden. Als je de boom wilt gaan vormen zal je meoten snoeien en/of bedraden. Dus bedenk hoe je wilt dat de boom er over een aantal jaar uitziet, en werk daar naartoe. Takken die 'geen nut' hebben, kunnen nog wel het nut van verdikking van de stam en/of extra tapsheid hebben. Maar goed. Je kan zelf uitdenken wat je ermee wilt.

Harald_Lemahieu schreef : En dan nog een algemene vraag ivm bewateren:
We krijgen hier in de lage landen soms veel regen te verduren, soms dagen aan een stuk.
Voor veel bomen is bewateren heel belangrijk. Op het moment van veelvuldig regenen heb je dit niet meer onder controle.
Wat doet men best tijdens zulke dagen? De boom verplaatsen naar een plaats waar geen regen aan kan of gewoon laten staan?
Mijn boompje zal hier wel tegen kunnen maar ik neem aan dat er zijn die het hier moeilijk mee gaan krijgen.

Bij mij staan alle planten continue buiten in de voole regen. Maar ik volg de school van 'modern substraat': Als ik water geef dan loopt binnen enkele seconden het water uit de pot: Het substraat heeft alleen maar korrels, waar het water tussendoor loopt. De pot is daardoor nooit compleet nat en ik kan bij wijze van spreke de sprinkler dagen laten lopen zonder dat de wortels daar echte problemen mee krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Harald_Lemahieu

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38895

• MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Harald, mag ik vragen waar je hem vandaan hebt? Aan de prijssticker te zien bij de IKEA, maar daar heb ik nog nooit zo'n boom gezien..

Overigens, wat dat terugsnoeien betreft: aan je boom te zien moet dat prima kunnen, maar ik zou de boom wel eerst aan jouw omgeving laten wennen.

Mvg, Maarten

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38897

• Harald_Lemahieu
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : Dag Harald, welkom op het forum!

Bedankt Leatherback voor het heel uitgebreide en duidelijke antwoord!

Ik ken de soort ook niet. Afgaande van de foto's is dat overigens niet wat je hebt staan. Vergelijk de bladeren van jouw plant even met verschillende andere ligustrums, meest gebruikelijk zijn Ovalifolium, Sinense (Sinensus), Japonicum, Lucidum en Vulgare. Op basis van de foto's zeg ik: Sinense. Die kan gewoon buiten staan het hele jaar, behalve bij sterke vorst (Kouder dan ~ -10C)

Het is vrij goed mogelijk dat het een sinense is, als het even stopt met regenen schiet ik mij naar buiten om deze te vergelijken ;-)
Bij vorst, plaats je deze dan best in de garage (waar hij geen last zal hebben van uitlaatgassen want de auto slaapt buiten) of kan ik deze in mijn serre zetten, dit is zo'n plastiek gevalletje.

Zoals alles bij bonsai, verpot je met een reden. De hoofdreden: De pot is gevuld met wortels en de plant kan niet meer groeien. Dat is in jouw geval niet zo, want ik zie uitbundige groei. Een tweede reden kan zijn dat jje een boom hebt aangeschaft, en het substraat is sub-optimaal. Dat kan het geval zijn, maar lastig in de te schatten. Hoe goed draineert het? Als je gaat verpotten, dan zou ik de plant in een vrij-draineren substraat zetten. En nee, daar zit geen potgrond in, want dat verstopt de boel, en houdt alles nodeloos nat.

De reden waarom ik deze eventueel zou willen verpotten is omdat ik de huidige voedingsbodem zou willen vervangen door eventueel een betere. Welke ze gebruikt hebben kan ik pas zien als ik het mos verwijder. Ik neem aan dat het huidige substraat niet het meest optimale is.

Ja, maar kijk even of de wortels nog niet omhoog gekomen zijn het mos in.

Ik begin dus met deze stap. Voorzichtig het mos verwijderen.
Als ik het goed begrijp mag ik aannemen dat als de wortels nog niet zijn omhoog gekomen dat de 'boom' nog niet al te lang in de pot zit. Altijd moeilijk te zeggen natuurlijk bij een plant uit een tuincentra.

Zoals alles in het leven: Doe dingen met een doel voor ogen, een reden. Als je de boom wilt gaan vormen zal je meoten snoeien en/of bedraden. Dus bedenk hoe je wilt dat de boom er over een aantal jaar uitziet, en werk daar naartoe. Takken die 'geen nut' hebben, kunnen nog wel het nut van verdikking van de stam en/of extra tapsheid hebben. Maar goed. Je kan zelf uitdenken wat je ermee wilt.

Iemand met meer ervaring dan mezelf zal sneller dan mij een zicht hebben op het hoe en wat. Hier is het een beetje van 'door de takken de boom niet zien' ;-)
Mocht ik het een en ander terugsnoeien krijg ik misschien een beter zicht op wat de boom nog meer te bieden heeft. Ik wil sowieso niet overhaasten en heb geen last om deze gewoon verder te laten groeien zonder eraan te prutsen, want aangezien het mijn eerste boom is zal het dat wel worden ;-)

Bij mij staan alle planten continue buiten in de voole regen. Maar ik volg de school van 'modern substraat': Als ik water geef dan loopt binnen enkele seconden het water uit de pot: Het substraat heeft alleen maar korrels, waar het water tussendoor loopt. De pot is daardoor nooit compleet nat en ik kan bij wijze van spreke de sprinkler dagen laten lopen zonder dat de wortels daar echte problemen mee krijgen.

[/b][/i]

Mag ik vragen welke korrel u dan gebruikt? Is dit een korrel die het water goed vast houdt? En kunnen de wortels zich daar genoeg in 'nestelen'? Ik neem aan van wel aangezien u al uw bomen zou succesvol kan houden.
Heeft dit ook nadelen naar uw mening?

Nogmaals bedankt voor het antwoord op de velen vragen!

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38898

• Harald_Lemahieu
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Maarten,

De boom komt van een tuincentrum in de buurt. Ik heb het geluk van twee grote tuincentra heel dicht in de buurt te hebben.
Beide hebben een kleine bonsai afdeling, kwalitatief kunnen ze wel een stukje beter ;-)
Vooral veel kleine boompjes, binnen boompjes, veel littekens van draad, etc...
Ik weet niet of ik hier namen mag vernoemen, ik stuur u anders wel een pb'tje.

Ik ben vrij nieuw in het bonsai gebeuren maar ik zou eerlijk gezegd geen bonsai kopen in de ikea :) Iets zegt me dat je het daar beter gewoon bij meubels moet houden, die gehaktballen zijn daar ook niet te vreten :) :)

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38903

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Hoi harald,

Als substraat gebruik ik op dit moment..
- Gemalen dennenschors, grootte 2-10mm ongeveer, 10-20% schat ik in
- Rigips rigidur korrels (Wordt normaal onder vloeren gebruikt, zijn gebroken ge-expandeerde hardgebakken kleikorrels en lijkt op lava, maar is VEEL lichter (En droogt veel sneller)
- Foetsie-Bah kattenbak korrels 10-20% schat ik in

Eea wordt gewoon met de hand bij elkaar gegooid tot het 'goed lijkt'. niet heel professioneel, maar in mijn ogen maakt het ook niet zoveel uit, als het maar lang genoeg vochtig blijft, en niet kletsnat.

Liguster quihoui 9 jaren 8 maanden geleden #38931

• Harald_Lemahieu
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
De kattenbak korrels heb ik al vaker voorbij zien komen, zelfs in veel grotere percentages. Natuurlijk hangt dit af van hoe(veel) men ze wil/kan bewateren.

Ik heb de mos eraf gedaan en het substraat eens bekeken, volgens mij is dit niet veel soeps.

Ondertussen de stam ook eens van dichterbij kunnen bekijken.

De nieuwe scheut die ontstaat op de wortel, doe ik deze best weg? In een paar dagen tijd is deze serieus gegroeid.

En nog een close up foto van het blad.

Mvg,

Harald

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Harald_Lemahieu.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts