Beste Joachim,
Bedankt voor je bericht. Goed te horen dat jouw peperboompje het in de winterperiode binnen goed doet. Helaas heb ik geen vensterbank en raam op het zuiden, mijn peperboom kreeg daardoor onvoldoende licht, verloor veel blaadjes en liep daarna uit met hele lange slappe takjes.
Sinds 3 jaar overwintert mijn boompje vanaf november in een bubbeltjesplastic kasje onder een glazen overkapping tegen de achtergevel van mijn huis. Hij heeft dan wel al een kali/ magnesium bemesting gehad in september. Oa bedoelt ter afharding zodat hij sterker door de winterperiode komt.
Zodra de temperatuur onder de 5 graden daalt, maak ik het kasje dicht. En bij temperaturen -0 graden wikkel ik de pot in een fleecedekentje.
Ofschoon dit volledig tegen alle verzorgingsregels in gaat overleeft het boompje wonderwel. Verliest wel bijna alle blaadjes, maar loopt steeds weer prachtig uit. Zo ook dit jaar weer. Hij is al weer omgepot met een flinke wortel en takkensnoei. En de vele bladknoppen lopen al weer uit. Ik hou hem nu nog zo'n 2 weken beschut onder de overkapping omdat hij na zo'n ingreep kwetsbaarder is voor weersinvloedenregen. Als daarna de temperatuur s' nachts niet meer onder de 7/8 graden komt zet ik de boom weer buiten op zijn vertrouwde plek.
Als de peperboom binnen overwintert verwacht ik wel dat je hem niet te vroeg buiten kunt zetten ivm te grote temperatuurverschillen.
Veel succes en geniet vooral van je peperboompje, een dankbare en gemakkelijke plant.
Hartelijke groeten van Marga