LucRoux schreef : Na deze uitleg mijn vraag: ondanks alle info weet ik niet welke "logische" ( voor zover dat bestaat) volgorde ik nu hoor te volgen bij een aangekocht boompje
In het (niet zo heel verre) verleden raakte ik eigenlijk alleen bomen kwijt, niet meer door een onjuiste verzorging, maar door te veel te willen in te korte tijd. Mijn 'volgorde' tegenwoordig is: niks doen. Boom met rust laten voor een jaartje zodat-ie kan settelen. Dat geeft dan ook volop tijd om je in de soort te verdiepen en een plan te maken.
Voordeel is dat ik dit jaar eigenlijk geen verliezen heb. Nadeel is dat ik dit jaar maar weinig te doen heb, terwijl m'n handen jeuken
Verpotten- naaldknoppen pitsen/uitdunnen- opschonen,takken verwijderen en al bedraden... ??? Wat ik dus vooral wil weten: is er een " te volgen procedure"?
Ja. Voor elke handeling is er een periode die het meest geschikt is - en het is niet aan te raden te veel verschillende handelingen in een tekorte tijd te doen. Technieken voor kaarsen/naalden zijn niet voor alle dennensoorten hetzelfde.
Informatie hierover is te vinden in de 'Care Guidelines', specifieke informatie over Mugo's is ook wel te vinden.
Zo lees ik net:
"Healthy and vigorous, immature landscape or garden centre Mugos can be repotted, pruned and wired all at the same time after the first flush of growth through to early September".
Oh... OK. Wist ik niet...
Meer info:
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATMugo%20Pines%20Indepth.htm