Hallo allen!
Ik zal mij even kort voorstellen ik ben Tom 33 jaar oud en sinds enkele jaren al reeds zeer geïnteresseerd in bonsai-bomen. Na een hoop (online) leeswerk heb ik nu eindelijk de mogelijkheden, tuin & kleine schuur, om zelf met deze hobby aan te starten. Direct lag mijn voorkeur bij de naalddragende bomen.
Een collega van mij bezit een bosperceel aan de rand van de Veluwe en van hem mocht ik op zoek gaan naar een 'start-boom'. Tevens heb ik gelijk een etalagestandaard gemaakt waar wij nu verblijft. Als ik mij niet vergis is dit een
Pinus Sylvestris
, ook wel grove den. Mocht ik mij vergissen dan hoor ik dit ook graag, ben immers een leek.
Als leidraad heb ik mij verdiept in Bonsai aan de hand van Peter Chan's boek. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de 'hellende stijl'. Desalniettemin blijf ik zitten met veel vragen. Als iemand mij met deze vraagstukken zou kunnen helpen ben ik daar zeer dankbaar voor!
-Is dit inderdaad een Pinus Sylvestris?
-Is deze boom geschikt om hier een bonsai in hellende stijl van te maken?
-Moet direct beginnen snoeien, of moet ik juist de boom rust gunnen na het uitgraven?
-Is er een manier om kortere naaldkussens te kweken? Zoals in de foto's te zien is zijn deze nog vrij lang.
-Is iemand bekend met de verkoop van Bonsai benodigdheden (entwas, snoeigereedschap etc.) in de omgeving van Arnhem?
Natuurlijk zijn alle andere tips & trucks, adviezen meer dan welkom!
Groeten & Bij voorbaat dank!