Sorry, ik ben er nog hoor. Ik had de vraag alleen geplaatst vlak voordat ik een week op vakantie ging
Ik heb inmiddels zo'n vochtmetertje gekocht bij het tuincentrum. Zo één die je even in de grond steekt (dus niet zo'n buisje dat er constant in staat). De geeft met een waarde van 1 t/m 10 de vochtigheid aan (1 t/m 3 is droog, 4t/m 7 is vochtig, 8 t/m 10 is nat). Ik heb het boompje gisteren water gegeven tot het metertje op een aantal plekken ongeveer 5 aangaf.
Tocht lijkt me niet echt het probleem: het boompje staat aan de andere kant van het venster dan waar de dauerlüftung zit. Wel staat hij op een tafeltje ongeveer een meter schuin opzij van de radiator. De radiator is meestal s'ochtends een uur en s'avonds een paar uren aan. De rede dat ik hem vrij dicht bij die radiator heb staan is, dat hij daar het meest licht krijgt en dan niet onder de dauerlüftung staat.
Is het wel of niet aan te raden om dagelijks te besproeien? Ik deed dit eerst niet dagelijks om de vochtigheid van de grond beter te kunnen inschatten, maar daar heb ik nu het metertje voor.