Mijn zus en haar vriend hebben een paar jaar geleden een bonsai boom gekregen. Deze hebben ze een aantal jaar redelijk verzorgd maar toen ze gingen verhuizen hebben ze hem helaas zwaar verwaarloosd, alle bladeren waren eraf gevallen en hij was op sterven na dood, of tenminste, zo zag hij er wel uit. Ik had ondertussen erop aangedrongen dat ze hem weer wat water moesten geven en kijken wat er gebeurde, wat ik weet over deze boompjes (vrij weinig moet ik toegeven) is dat ze vrij sterk zijn en wellicht dat hij dan weer wat takken met wat bladeren kon laten groeien. Dat was ook het geval, al groeit het alle kanten op en is er geen touw aan vast te knopen. Toen kregen mijn zus en haar vriend hun eerste kindje en sindsdien stond het boompje in een koude garage... Waarop ik gezegd heb ik dat ik hem wel wilde overnemen, en nu staat hij dus sinds een paar dagen bij mij thuis.
Eigenlijk heb ik altijd al een mooie, grote, bonsai boom willen hebben maar vind ze altijd best prijzig...
Maar goed, het eerste punt is, ik weet niet wat voor soort boom het is... Ik heb even rondgekeken op deze website (bijzonder informatief waarvoor dank, want ik kon eigenlijk vrijwel geen goede Nederlandstalige website vinden rond bonsai bomen), en als ik bij de vorm van de bladeren kijk leek het mij een vijgenboom, maar zoals gezegd, ik weet dat dus niet zeker. Voordat iemand gaat vragen of ik dat niet toevallig aan mijn zus gevraagd heb, zij weten het helaas ook niet. Ik heb een aantal foto's als bijlagen toegevoegd, van de hele boom, de bladeren, en de stam.
Mijn tweede punt is, hoe ga ik nu verder te werk, er zitten vrij veel dode takken aan, hoe kan ik het beste snoeien? Want ik ben ook bang (Misschien vooral omdat ik er niet zoveel van weet, maar ik me er zeker goed in wil verdiepen) dat ik iets permanent beschadig bij de boom, misschien kan dat geen kwaad ofzo, maar daarom wil ik toch even wat advies krijgen alvorens ik met een tang de boom te lijf ga.
Bedankt voor het lezen, en alvast de hulp!