Dit is precies een voorbeeld van wat ik steeds bedoel als ik zeg dat de 'intratuin' bonsai eigenlijk al bijna dood zijn bij aanschaf.
De grond waar ze inzitten is vaak zo dicht en hard dat er geen gezond wortelgestel in kan zitten. Eigenlijk zouden deze grondig verpot moeten worden, maar de tijd van het jaar is daarvoor niet geschikt. Bij een goede gezonde boom zou je eventueel nog wel kunnen verpotten met de goede nazorg, maar bij deze boompjes betekent dat vaak juist het einde, terwijl niks doen ook niet echt een oplossing is.
In theorie denk ik dat als je met een prikker de grond doorboort, gaatjes erin prikt, niet echt loswoelen dat er makkelijker water in kan dringen.
Maar dan blijft nog het probleem dat de grond zelf vaak niet geschikt is.
Het is dus gewoon heel moeilijk om deze boompjes in leven te houden.
Om voldoende water in de kluit te krijgen kun je hem ook wel af en toe in een bak met water zetten en een half uurtje laten weken. Normaal water geven is vaak niet goed genoeg vanwege de dichtheid van de grond.
Zelf zou ik de gok toch nemen om hem te verpotten en de grond zoveel mogelijk te verwijderen en terug te plaatsen in een beter geschikt grondmengsel met bv akadema of de bekende kattenbak korrels erbij.
Maar het blijft een risico.
Als deze eenmaal verpot zijn en goed aanslaan, zijn de problemen vaak ook opgelost en heb je er een heel leuk project aan. De boomsoort zelf is heel goed geschikt voor bonsai. De wijze van verkoop is gewoon fout,