Hallo allen,
De laatste tijd ben ik mezelf weer een beetje aan het inlezen omdat mijn boompjes sinds kort buiten staan.
Nu verkleurde mijn ulmus en carmona een klein beetje. Na onderzoek bleek dat de carmona eigenlijk boven de 15 graden pas naar buiten mag en dus is het nog te koud buiten. Die staat nu binnen.
Maar mijn ulmus heeft sinds deze naar buiten is geplaatst last van witte bladpunten. Is dit een reactie op de verplaatsing of is er iets met de bemesting aan de hand? Binnen had hij er overigens ook last van maar dan van bruine bladpunten en het was toch een stuk minder dan dat hij nu heeft.
Nu had ik nog twee vraagjes, ik zie op allerlei sites staan dat je het beste bemest in de zomermaanden om de twee weken of elke week met een halve dosering. Op de flesje pokon dat ik heb staat 1x per week 5 ml op 1 liter water aanmengen en vervolgens voeden in de zomermaanden. Dit komt dus niet overeen met de andere informatie die ik lees.
Mijn vraag is of het dus beter is om de volle dosering te geven eenmaal per week of de halve eenmaal per week in de zomer? (Van maart tot en met oktober)
En wat is de dosering dan in de winter? Ik zat te denken aan een halve dosering eens per twee weken. (Van november tot en met februari)
Ik gebruik half akadama en half potgrond als grondmengels en de NPK waarde van de pokon is 4,6,6.
Ook wordt er geschreven dat al mijn boompjes op eentje na de volle zon kunnen verdragen mits de temperatuur onder de 30 graden blijft. Is dit verder niet schadelijk als deze dan in de volle zon worden gezet, wat denken jullie?
Momenteel ben ik al anderhalf jaar aan het proberen met de goede verzorging onder de duim te krijgen. Ik vind het alleen wel erg lastig daarom vraag ik nu wat advies aan jullie.
Groetjes!