parvifolia schreef : De berk is ongeveer 50 cm hoog en ik vraag mij af of dit bonsai waardig is.
Elke jonge boom (uitzonderingen daargelaten) is natuurlijk bonsai-waardig, mits je er voldoende tijd en energie in wilt steken.
Je zou 'm van de steen af kunnen halen, in de volle grond kunnen plaatsen en de komende 15 jaar laten groeien, snoeien wanneer de tijd rijp is, en verder laten groeien - maar dat zal niet zijn wat je eigenlijk vraagt.
Je bedoelt of de berk op deze manier tot een volwaardige bonsai kan uitgroeien. Nee, in principe niet. Hij zal niet snel veel dikker worden, maar als je 'm (heel veel) kleiner maakt, dan kloppen de verhoudingen van de boom misschien beter, maar is 't huidige effect ook wel weg. En dat effect is op dit moment eigenlijk best aardig - het feit dat dit zomaar spontaan is ontstaan maakt 't voor mij eigenlijk wel bijzonder.
Ik zou 'm zo laten staan. Ik kan niet zien hoe de wortels lopen, misschien kunnen die over en onder de rots geleid worden en dan in een redelijk grote pot, zodat de boom nog wat meer kan groeien. Ik zou 'm dan gewoon als bonsai gaan vormen - misschien recht-opgaande stijl - en voor lief nemen dat de stam wat aan de dunne kant zal blijven. Er heeft hier wel eerder een foto van een eik op het forum gestaan, die eigenlijk ook veel te dun was, maar waarvan het totaal-plaatje eigenlijk helemaal zo slecht nog niet was.