Hoi, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen over mijn nieuwe bonsai
Ik was al een tijdje geïnteresseerd in bonsaiboompjes, maar eentje kopen kwam er nooit van. Afgelopen kerst heb ik dan van m'n schoonzus een boompje gekregen! Volgens de boomwijzer is het een liguster, dus een soort die vrij makkelijk te onderhouden is.
Wat ik echter vreemd vind is dat er een "easy care" bewateringssysteempje inzit: een tube die het waterniveau in het reservoir onder het potje aangeeft, de bedoeling is dat je het water zo bijvult dat de indicator tussen min en max blijft. Handig voor een beginneling, dacht ik eerst, maar ik krijg de indruk dat dit systeem niet nauwkeurig is. Nu staat bv de indicator op min, maar de grond bovenaan is echt nat en in het reservoir zit gewoon water. Daar kan ik toch niet nog eens water bij gaan gieten? Straks gaan de wortels rotten... Dit is de site van dit systeem:
Oriental Online
Wat ik ook raar vind is dat de bonsai niet stevig in de aarde staat. Hij heeft een kronkelende stam, kromt dus ook vlak onder de aarde naar één kant en komt tegen de rand van het potje pas boven, en als ik lichtjes tegen de stam duw komt het boompje aan die kromming vlak onder de grond een 5-10 graden omhoog. Ik dacht dat een bonsai normaal gezien stevig in zijn pot moet staan? Is dit normaal, staat hij te dichtbij de rand van het potje zodat hij zich niet goed kan verankeren, ...? Hij ziet er voor de rest gewoon gezond uit vind ik, maar een mening van meer ervaren mensen kan nooit kwaad en als er toch iets mis is pak ik het liever op tijd aan. Ik zal straks een foto plaatsen, nu is de batterij van mijn camera nog aan het opladen.
Wat kan ik nu het beste doen? Mijn boompje verpotten naar een potje zonder "easy care" en de bewatering volledig zelf opvolgen, of zou dat systeem toch betrouwbaar zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!