In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

waar te beginnen? 11 jaren 1 week geleden #29078

• marvin
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo iedereen.
ik zou mij eerst even voorstellen.
ik ben marvin, 28 jaar en kom uit purmerend.

ik ben sinds kort begonnen met de interesse voor bonsai.
ik heb bij het tuincentrum een bonsai boompje gekocht die ik langzaam aan het vormen ben.
dit gaat aardig maar ik wil toch een bonsai kweken van zaad af.
nu is mijn begin vraag (zou straks nog wel veel meer komen) maar welke bonsai is geschikt voor mij.
de bonsai moet komen in de kamer waar ik ook slangen hou, de temperatuur is daar in de winter 20 graden en in de zomer tot wel 30 graden, de bonsai moet daar natuurlijk tegen kunnen.

waar zou ik goed zaad van een mooie plant kunnen krijgen?
alvast bedankt voor de moeite.

gr, marvin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waar te beginnen? 11 jaren 1 week geleden #29079

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
je zoekt dus een tropische binnenboom?

beste is dan eigenlijk een ficus soort..

als ik me niet vergis zijn Bougainvillea's ook tropisch genoeg, maar deze zijn wel iets moeilijker..

als beginner raad ik je wel af om deze vanaf zaad op te kweken.. dit gaat verschrikkelijk lang duren, vooral omdat je de boom niet gewoon buiten kan planten om stevig te groeien.. en in een potje zal je boom zelfs na 10 jaar nog maar een potlood dik zijn..

ik heb vorige week een 15 jaar oude Larix gezien, vanaf zaad in pot opgekweekt, en hoewel larix redelijk snelgroeiend is, was deze nauwelijks 1cm dik..

ik raad je aan om te kijken of je ergens een bonsai verkoper in je buurt kan vinden die tropische soorten heeft, of eventueel een tuincenter die tropische planten verkoopt die je vormen als bonsai…

kijk best eens via google welke soorten in zulke tropische omstandigheden best overleven..

waar te beginnen? 11 jaren 1 week geleden #29080

• marvin
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor het snelle antwoord.
ik wil sowieso ook verder in een tropische plant die al wat ouder is, maar daarnaast wil ik gewoon 1 of 2 planten uit zaad zodat ik over 20 jaar kan zeggen, die heb ik zelf uit zaad gekweekt.
ik heb nu 2 zelf gekweekte Tipuana Tipu uit zaad van vakantie op Tenerife staan, maar denk niet dat die geschikt zijn toch?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

super bedankt voor de hulp alvast.

Laast bewerkt: Post by marvin. Reden: foto verkeerd geplaatst

waar te beginnen? 11 jaren 1 week geleden #29081

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

marvin schreef : ik heb nu 2 zelf gekweekte Tipuana Tipu uit zaad van vakantie op Tenerife staan, maar denk niet dat die geschikt zijn toch?

Nooit van gehoord en mij niet bekend of die geschikt is voor bonsai, maar voor zover je zelf niet al ge-Googled had:
Ik kwam twee sites tegen. Op een site staat zo'n Tipuana als (m.i. niet erg geslaagde) bonsai:

www.portalbonsai.com/historico/categoria.asp?idcat=396139

maar op deze staat dat Tipuana is "A waste of time and effort":

www.sabonsai.co.za/treessuitableforbonsai.html

waar te beginnen? 11 jaren 1 week geleden #29086

• marvin
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor het googelen, had de eerste link zelf al gevonden en ga dat eens even een beetje vertalen, 2de link kende ik niet, zeer interessant maar niet echt hoopgevend voor mijn plant, dan laat ik ze maar lekker opgroeien als kamerplant de komende jaren en dan kan ik er altijd nog wat mee doen mocht ik dat willen.

ondertussen flink aan het lezen op forum en site, wat een hoop informatie zeg! helemaal super.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren