In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28893

• Karen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hej,
Mijn Rhododendron Indicum heeft juist 5 weken buiten gestaan, overwinterd.
Hij was goed beschut tegen de wind, de kou, de regen (kreeg soms wel beetje water binnen) en zag er gedurende die hele periode heel goed (groen) uit. Wanneer ik hem binnenhaalde zag ik dat meer als de helft van de blaadjes er af was gevallen of er af viel wanneer ik hem oppakte.
Nu staat hij al een paar dagen binnen, toch blijven er nog (groene!) blaadjes afvallen.
Iemand een idee wat ik moet doen?
Groetjes Karen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28894

• RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 147
Ik denk dat hij liever buiten staat ;) zeker zolang het niet vriest.

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28896

• Karen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Zeker? Juist toen hij buiten stond heeft hij al zijn blaadjes verloren :)

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28897

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
de mijne staat gewoon buiten en verliest (zoals normaal) zijn oud blad, maar de nieuwe blijven mooi groen
zolang het niet dag en nacht vriest of 's nachts kouder wordt dan -5 zal deze gewoon buiten blijven staan

ik denk dat de shock van deze plots binnen te brengen je azalea niet goed doet..
zet deze zo snel mogelijk weer buiten.. het is tenslotte 10° buiten en het vriest niet..

ALS het te erg vriest en je neemt hem binnen, zet hem dan op een goed verlichtte maar onverwarmde plaats.. (als je een waskot hebt met venster, zonder verwarming, zet hem daar dan en zie dat het niet te warm wordt.. desnoods het venster wat open zetten zodat de temp rond de 5-10 graden is)

niet te veel water geven, maar ook kijken dat de kluit niet helemaal uitdroogt..

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28901

• Karen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik weet er helemaal niet zo veel van, dat is duidelijk!
Dankjewel voor de tips!
Karen

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28903

• kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik hoop dat je de Rhododendron regelmatig water geeft, vooral nu deze ergens beschut staat. Ik weet het niet zeker maar als ik die kluit zie rond de wortels lijkt me dat een ondoordringbare massa voor water. Rhododendrons zijn goede 'drinkers'. Als ze maar even droog staan is dit vaak fataal, ik kan helaas spreken over ervaring...
Mocht de boom niet veel water van een gieter opnemen, dompel deze dan even onder in een emmer water zodat de kluit wat water opneemt.
Ik hoop dat die het gaat overleven en volgend jaar na de bloei direct verpotten in kanuma.

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 2 weken geleden #28904

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 188

Ik weet het niet zeker maar als ik die kluit zie rond de wortels lijkt me dat een ondoordringbare massa voor water.

dit ook

mos en dergelijke kunnen aantrekkelijk zijn in een pot rond een boom.. maar vaak verstikt dit ook het oppervlak en laat het heel moeilijk water door
zelf geen ik niet ze heel vaak water, maar wel steeds tot ik water onderaan uit de pot zie komen.. (als je boom in goed doorlaatbaar substraat staat (kanuma, akadama, kiryu,….. )

zoals Kan-Boke al zei.. zet je boom dit jaar meteen NA de bloei in kanuma (puur of met versneden sphagnum)

Rhododendron verliest zijn blaadjes 11 jaren 1 week geleden #28914

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi Karen,
Velen hebben je al goed en gericht advies gegeven. Ben het met ze eens.
Enige wat ik nog wil toevoegen is, dat veel azalea tijdens de koudere maanden het meeste van hun oude bladeren laten vallen zoals de meeste loofbomen dat doen. Er zijn echter ook azalea soorten die hun blad de gehele winter behouden. Ik vermoed dat jij een azalea uit de 1e categorie hebt.
Zolang er maar rondom de bloem knoppen blaadjes blijven staan, is er niets aan de hand. Idd de grond steeds vochtig houden (dus niet klets nat, maar niet laten uitdrogen, zelfs geen dag!)
En zoals gezegd, vanaf volgend jaar een goed grondmengsel gebruiken, kanuma is het meest geschikt vanwege de zuurtegraad, maar zolang je grond doorlatend is, volstaat het meeste wel.
En tot slot nog, een azalea heeft juist een korte periode van lichte vorst nodig, dus niet binnen zetten, maar alleen beschermen bij langdurige en extreme vorst. Maar dus wel blootstellen aan lichte vorst, dan doen ze het (t jaar er op) beter en worden ze sterker van. Ook betere knopzetting.
Succes !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PatrickVanHoogstraten

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts