In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Haagbeuk (pre-bonsai) 11 jaren 1 maand geleden #27698

• Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Afgelopen maandag heb ik bij de veiling van mijn vereniging een haagbeuk gekocht. Ik ben in ieder geval in de veronderstelling dat het een haagbeuk is. Persoonlijk vind ik de boom een mooie stam hebben en denk dat hier wat moois van te maken is. Aangezien ik een beginnend hobbyist ben, heb ik hier nog niet veel zicht op en zit met een aantal vragen.

1. De boom staat op dit moment in 'gewone' grond. Is het daarom nodig de boom te verpoten (zonder wortelsnoei)? Ik ben dit overigens in principe niet van plan en wilde dit uitstellen tot het voorjaar.

2. Ik heb de boom nu buiten staan (dus ook bij de lichte vorst de afgelopen week), maar ben voornemens hem bij temperaturen onder -5 graden in de donkere garage te zetten. Is dit op deze manier aan te raden?

3. In combinatie met het verpoten (zonder wortelsnoei) zou ik in het voorjaar de boom willen vormen. Zou de boom beide ingrepen tegelijk aan kunnen?

Ik hoor graag jullie tips/opmerkingen (eventueel over het vormen van de boom)!

Alvast bedankt!

Groeten Ivo

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuk (pre-bonsai) 11 jaren 1 maand geleden #27699

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dag Ivo,

Wat komt die haagbeuk bekend voor. Kan ik die ergens gezien hebben? :whistle:

Dus ja, is een haagbeuk. Haagbeuk is compleet winterhard: Als je hem een beetje uit de wind en zon houdt van het winter, kan hij ook gewoon buiten blijven. Ik zou hem nu zeker niet verpotten (Weet ook niet of ik dat volgens jaar zou doen; Ik heb een haagbeuk welke ik komend jaar ook gewoon in de potgrond laat staan).

verpotten en grootschalig vormen zou ik niet doen. Je wilt een sterke gezonde boom voor vormen zodat wonden snel genezen en takkenb flink uitgroeien. En voor wortels hetzelfde. Beide ingrepen tegelijk gaat de boom prima overleven, maar hetstel is waarschijnlijik langzamer. Ik zou dit komend jaar de eerste vormgeving doen. Dan jaar erop eventueel verpotten.

Haagbeuk (pre-bonsai) 11 jaren 1 maand geleden #27708

• Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Goh, waar zou je die kunnen hebben gezien... :P :cheer:

Dank voor je tips Jelle!

Haagbeuk (pre-bonsai) 11 jaren 1 maand geleden #27711

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Overigens.. Als ze nu nog zo groen zijn, zo ik ze maar snel in de garage zetten. Vannacht wordt een hard koude nacht, en daar is hij nu nog niet klaar voor. Maar waarschijnlijk is het nu al aan de late kant om hem uit de kou te hale: Een uurtje geleden zat de deur van mijn kas al vastgevroren. Alleen met veel moeite heb ik die nog dicht gekregen zou koud is het al.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren