Ivan schreef : Ik begrijp niet goed waarom men u naar 'inheemse soorten' wil verwijzen waar de soorten die je opnoemt inheems zijn en/of volledig aan ons klimaat aangepast zijn.
Correct. Dat had moeten zijn:
voor bonsai geschikte, inheemse soorten.
Reden om die te nemen lijkt me duidelijk - precies wat jij al zegt: geschikt voor ons klimaat.
Daarnaast zal er over dit soort bomen veel documentatie te vinden zijn.
Ik snap daarentegen weer niet goed waarom je Colutea en Vitis wel geschikt vindt.
Colutea ken ik niet als bonsai, er is niets over styling te vinden, het vormt niet echt stammen, dus voor een gevorderde zal het waarschijnlijk al geen aantrekkelijke struik zijn, laat staan dat een beginner er wat van kan maken, behalve dan de bekende tak-in-een-potje. Vitis - wordt wel gedaan als bonsai, maar ik vind vrijwel elke vitis-bonsai er uit zien als... gewoon een gesnoeie wijnrank. Niet mijn smaak.
Ook de wilde kastanje is de moeite waard om een project als grotere boom op te starten. En het is naar mijn ervaring een soort die gemakkelijk in leven te houden is
Ik heb er zelf 3 (die nog nergens op lijken). Ze zijn niet ongeschikt - maar ze zijn niet de makkelijkste om te stylen vanwege de grote bladeren (die overigens wel kleiner te krijgen zijn).