In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) 11 jaren 4 maanden geleden #24931

• erozie
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb een jonge mammoetboom (Sequoiadendron giganteum)van 3 jr. 100 cm ik ben nu sinds 3 jaar bezig met het bonsai (inheemse soorten )gebeuren en moet zeggen dat het niet bij 1 exemplaar is gebleven ik woon in apeldoorn dus heb bonsai voorbeelden genoeg in mijn omgeving (kootwijkerzand)
ik heb het idee de De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) zijn natuurlijke vorm te laten behouden maar zoek nu info over het snoeien vd takken en bladeren (nijpen)en over de wortelsnoei kan iemand mij daar mee van dienst zijn Ik hoop dat mijn achter ,achter, klein kinderen dan erg blij zullen zijn met deze informatie
groeten erik rozie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) 11 jaren 4 maanden geleden #24933

• RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 40
Welkom op bonsai empire,

Als eerste: vervelend he, als je op de veluwe woont met al die naaldbomen hier :) (ik woon in ede)

De mammoetboom wordt toch wel als lastig ervaren (lees ik een aantal keer in boeken) het zou een uitdaging zijn.

hier staat ook een leuk stuk over deze boom.
www.mo-yogi.nl/bonsai/Moerascipres.html

www.giant-sequoia.com/about-sequoia-tree...sequoia-bonsai-care/

guide.makebonsai.com/bonsai_species_guid...g.asp?SpeciesID=5103

Ik weet niet of er hier mensen zijn die met deze boom werken.

hoop dat je er wat aan hebt.

gr

Laast bewerkt: Post by RubenBouwmeester.

De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) 11 jaren 4 maanden geleden #24942

• erozie
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Ruben, Erg bedankt voor deze links dit verschaft mij de info die ik nodig acht en zal nu met vertrouwen de schaar er in zetten
maar het is levend materiaal en een flink portie duimen zullen vast tot een goed resultaat brengen.

De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) 9 jaren 4 maanden geleden #41730

• MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Erosie,

Ik vroeg mij af of jij je sequoiadendron van zaad af heb groot gebracht.

Mocht het zo zijn, dan zou ik graag van jou willen weten welke handelingen bij jou tot succes heeft geleid.

En in welke periode heb jij ze gezaaid? Was dat in de herfst net zoals de denneboom dat doet in de vrije natuur? Of heb jij de zaden gewoon geplant in het voorjaar?

Ik lees op internet namelijk zoveel tegenstrijdige adviezen betreft het planten van de zaden, waardoor ik nu niet meer weet wie of wat te moeten geloven.
Ik hoop dus dat jij mij misschien een goed advies kan geven.

Ik heb namelijk gisteren zaden van de Sequoia Giganteum besteld die ik graag zou willen zien ontkiemen.

Groeten Michael

Laast bewerkt: Post by MichaelHoogkamer. Reden: woord vergeten

De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) 9 jaren 4 maanden geleden #41733

• erozie
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
beste michel,aanvangkelijk is er weinig over te vinden maar zoals het spreekwoord zegt de aanhouder wint, nee ik heb hem niet uit zaad ik heb hem gekocht als jonge stek 3jr oud maar heb begrepen van diegene die hem heeft opgetrokken uit zaad dat het een moeilijk trajekt is zeker in ons klimaat en dat je ze verschrikkelijk moet vertroetelen.als je dan al kiemkrachtig zaad hebt.inmiddels ben ik er achter gekomen dat we een zeer goede kweker in nederland hebben.Deze kweker doet eigenlijk alleen maar oerrassen zoals bv de watercypres sequoa enz enz.In het reply van mijn vraag staan 2 goede linken die mij in het begin erg geholpen hebben als je daar een beetje doorgraaft is er veel info over te vinden.Ik kreeg het advies om te behandelen als een conifeer en dat gaat hier erg goed als ik het nou maar niet verpest heb.Hij is nu erg kaal behoorlijk mishandeld eigenlijk maar zoals mister moyogi zegt als de voet sterk is
zal de boom goed groeien ....de seqoua gigantum heeft geen penwortel dus groeit erg wijd MET HAARWORTELS, staat bij mij in een schaal doorsnee 95cm en heb de wortels al 2x geschoren, dat doe ik in de periode wanneer een ieder de coniferen in de tuin verpoot en de snoei GROTE SNOEI 3E WEEK AUGUSTUS om hem nog te laten herstellen voor de winter of ik dit goed of fout doe daar kan ik geen antwoord opgeven ze doen het allebei nog steeds en zien er gezond uit.
www.sequoiabomen.nl/index.php?option=com...54&Itemid=48&lang=nl bij de links hier van zit een duitse site die is ook erg goed
guide.makebonsai.com/bonsai_species_guid...g.asp?SpeciesID=5103
www.giant-sequoia.com/about-sequoia-tree...sequoia-bonsai-care/

hoop dat je hier iets mee opschiet ....groeten erik

De mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) 9 jaren 4 maanden geleden #41734

• erozie
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
en deze is ook erg leerzaam www.mammutbonsai.de/40466.html

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren