FANGIO schreef : Vandaar mijn vraag om een eerste indruk, uw mening
Mijn eerlijke mening is dat ik dit soort mallsai, een massaprodukt met een standaard S-bocht met slechte proporties, niet mooi vindt. Die steen moet er waarschijnlijk voor zorgen dat het er meer als een echte bonsai uit ziet, maar ik vind 'm niks toevoegen.
en wat ik eventueel al direct kan/moet doen
Het is een subtropische soort. Dat wat je het allereerste moet doen is zorgen dat je 'm in leven houdt.
Lees je in in wat deze plant nodig heeft (moet op dit forum onder 'boomsorten' staan), verzorg 'm goed, en ga pas denken over snoei en vormen als je ziet dat de boom het naar z'n zin heeft en echt goed groeit. Doe verder voorlopig gewoon niets - anders is de kans groot dat je 'm al heel snel weer kwijt bent.
Ik spreek uit ervaring - de aandrang is groot om gelijk een mooie bonsai te gaan vormen. Beheers die aandrang en heb geduld.
Nuance: Ja, ik denk dat je dat dunne rechtopgroeiende takje wel kunt weghalen. Daarna krijg je de neiging om meer takjes te zoeken die er uit kunnen. Doe dat niet. Stel het uit, denk er over na, en stel het nog eens uit. Een tak snoeien is makkelijk maar kan altijd later nog. 'm Terug krijgen is een stuk lastiger.
Ik heb hem gekocht voor een Ficus Sageretia. Klopt dat ?
Nee. Het is OF Ficus OF Sageretia. Dit is geen Ficus, dus dan zal het een Sageretia (theezans) zijn.