Niels88 schreef :
Kokedama schreef :
Uiteindelijk ga je wel pas kunnen zien hoe de wortels er uit zien bij de verpotting voor je die tak kan gebruiken als stam.
wat bedoel je precies met deze zin ?? zoon tak kan ik altijd toch wel gebruiken??
Ik bedoel hiermee dat als je de boom verpot en de wortelvoet vind dat het goed kan zijn dat de eerste wortels die je tegenkomt lager zitten dan waar de tak nu ontspringt. Zoals de boom nu is opgepot zou hij een mooie dubbelstambonsai kunnen zijn.
Als dat zo het geval is dat de wortels lager zitten dan nu dan heb je een dikke tak die omhoog groeit en niet als tweede stam kan gebruikt worden. Dit is wat moeilijker om mee te werken.
Ik weet niet of het nu duidelijk is.
Bij het verpotten van een olijf die nu al in zeer dichte grond staat is het best het gezond verstand te gebruiken als de wortels worden ontward en de oude grond eraf komt.
Als er al fijne wortels aanwezig zijn kan het niet echt veel kwaad om alle grond te vervangen in een keer. Als het allemaal dikke wortels zonder fijne vertakking is kan het beter zijn om in fases te werken.
Het blijft soms moeilijk om te kunnen beslissen zonder de boom zelf onder handen te nemen.
Zoals LB net heeft gezegd is het voor een olijf nog net wat te vroeg. Zeker deze soort. Je zal zelf wel zien aan de boom wanneer die klaar is. De knoppen in de bladoksels beginnen te zwellen en soms zie je al kleine blaadjes komen. Dan kan je ongestoord gaan verpotten.