@Dea
Waar heb je de informatie vandaan dat de bloemknoppen best worden verwijderd als ze gevormd worden?
Ik heb nu al bijna 15 jaar Satsuki staan en heb al verschillende workshops en cursussen hiervoor gevolgd, maar dit had ik nog niet gehoord.
Het kan wel kloppen dat de bloemknoppen energie vergen om te maken, maar als ik ze in, zeg maar september eruit wil halen zijn ze nog niet volgroeid. Wacht ik nog een maand zijn de bomen in rust aan het gaan en probeer ik niets drastisch te doen aan de bomen.
Als je die nu in het voorjaar verwijderd als de nieuwe scheuten beginnen te groeien ga je de laatste groeispurt voor de knoppen ook teniet doen. Wat uiteraard wel extra energie vergt.
Elke plant, buiten bolplanten, steken energie in het opengaan van de bloemen.
Niet dat ik nu ga zeggen dat je compleet verkeerd bent, maar ik had er nog niet van gehoord.
@Niels
Verpotten kan perfect nu zolang dat het niet meer vriest of vorstvrij worden gehouden.
Mijn Azalea staan allen nog in de serre voor onverwachte vorst, maar al de naaldbomen heb ik terug buiten gezwierd.
Als je willen snoeien en bedraden zou ik dan wachten tot eind april/ begin mei.
Als een Azalea in bloei komt kan je die nadien goed snoeien en tegelijkertijd verpotten. Dit gebeurt meestal in de vroege zomer, maar ik prefereer toch de late lente. Hoe later je snoeit hoe langer het duurt eer er terug mooie bloemknoppen in staan en kan de boom er soms nadelige effecten aan over houden.
Met een aangename warme nazomer/herfst komt dit meestal goed, maar dat hebben we niet altijd.
Groeten.