In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

eik uit zaad 11 jaren 6 maanden geleden #22248

• Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben hier nieuw en neus al wat rond hier. En nu word het tijd voor een bonsai.

Toen ik vanmiddag op de oprit liep. Zag ik een eik blaadje. (En dat is raar want er staat nergens in de buurt een eik.) Toen ik dichter bij kwam zag ik dat het meer was dan alleen een blaadje. Dus heb ik het voorzichtig uit de grond gehaald en de eikel zat er zelfs nog aan. Dus heb ik hem mee genomen.

Maar wat nu? ik hem even in een klein potje gedaan omdat ik niks anders bij de hand had. Hoe moet ik hem bonsai maken. Bladeren knippen? Zodat die groeit. Of gewoon in een grote pot doen en over 2, 3 jaar. Pas wat mee doen?

Bijlage zijn foto's

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sambal.

eik uit zaad 11 jaren 6 maanden geleden #22250

• Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Nog 1 foto maar snap niet met de fotoos. Hij zit in ieder geval nu in aarde

eik uit zaad 11 jaren 6 maanden geleden #22251

• captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
Maak van die 2 a 3 jaar maar gerust 10 jaar.

Eerst aan de stam werken (dus wil zeggen vrijuit laten groeien totdat je de gewenste stamdikte hebt)
Daarna pas gaan denken aan snoeien.

Mvg,
Dieter.

eik uit zaad 11 jaren 6 maanden geleden #22252

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Het hoe nu verder is iets waar je een beetje je eigen weg in zal moeten zoeken. De komende jaren zal je, zoals eerder opgemerkt, vooral bezig zijn met eenstam en wortelbasis te kweken. De stam wordt alleen dikker door flinke groei. Dus je zal behoorlijke takken moeten laten groeien. En dan kan je kiezen hoe je dat wilt doen. De hele plant uit laten groeien tot een boom van 3 meter, en terug zagen. Of de boom laten groeien tot 60cm, en dan telkens zijtakken laten uitschieten om stamdikte te bereiken, terwijl je de top continu klein houdt. Of je kan de stam elk jaar laten groeien, en in de winter een par cm boven het vorige snoeipunt teerug snoeien.

Dat zijn grofweg de methodes die je ter beschikking staan. Lees ook hier: tuinhoekje.nl/bonsai/mooie-bonsai-stammen-kweken/

eik uit zaad 11 jaren 6 maanden geleden #22253

• Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tips en reacties. ik ga hem een mooie plek geven in de tuin waar die gewoon zijn gang kan gaan.

Vandaag dan maar op zoek naar wat oudere boom om er bonsai van te maken. Iemand nog een tip hoe je kan zien dat het een goed voorbereide stam heeft bijv dikte. Ik ga zoeken naar een spar achtige

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts