In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Morus 11 jaren 6 maanden geleden #22225

• Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Half mei heb ik in een tuincentrum een moerbei gekocht, :) thuis gekomen heb ik het loof uitgedunt, niet teveel (dacht ik) gezien het niet de geschikte snoeitijd is voor de morus :whistle: . Hij maakt mooie vruchten maar z'n blad word bruin en maakt geen nieuw loof aan.
hij had eigenlijk verpot moeten worden maar dat durfde ik niet aan gezien hij al vol blad stond.

zoals ie er nu uitziet denk ik 'm maar voorlopig in de schaduw te zetten en hopelijk komt ie bij :unsure:
ik durf er niets aan te doen, tips??

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Morus 11 jaren 6 maanden geleden #22226

• captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
Zet deze (zonder aan de wortels te morrelen) in een pot met verse grond ,goed wateren (met dit weer niet overdrijven) en zet deze gedurende een maand in de schaduw.
Als deze uit een tuincentrum komt zal deze in de befaamde kleigrond staan ,en dat doet jouw boompje geen deugd.
Ook in de maand (of tenminste tot de plant nieuwe groei begint te vertonen )geen voeding meegeven.

Hopelijk komt deze er mooi door.

Mvg,

Dieter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Morus 11 jaren 6 maanden geleden #22231

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Om eerlijk te zijn kan ik me niet in dit advies vinden.

- De boom lijkt in Acadama te staan, voor zover zichtbaar op de foto
- Dit is geen standaard chinees massa boompje. De kans dat deze in volle klei staat is in mijn ogen erg klein

Ik zie geen enkele reden om de plant uit de pot te trekken. Waarom dacht je dat de plant verpot moest worden?

Waar heb je de boom vandaan? Dit lijkt me niet een plantje uit het tuincentrum op de hoek (Hoewel ik me laatst verbaasd heb over de bomen die Intratuin laatst had staan; Het soort bomen wat ik toch echt bij bv lodder oid zou willen kopen).

Kan het zijn dat de plant bij het tuincentrum redelijk in de schaduw stond, bv onder schaduwdoek? Als je dan de boom in de volle zon zet, en de buitenste bladeren weghaalt, krijgen alle bladeren die in het donker hebben gezeten opeens volle zon. Daar kan je het soort bruine en witte plekken van krijgen die jij laat zien: De bladeren lijken gewoon verbrand.

Een andere optie is dat de wind de bladeren uitgedroogd heeft; Moerbei is gevoelig voor sterke wind.

Moerbei wil zon tot halfschaduw. Dus zeker de plant niet in de volle schaduw zetten. Ik zou kijken of je een plek hebt waar de boom tot 11, of na 3 uur, zon krijgt. Even beschermen tegen de felste middagzon, maar wel zorgen dat er voldoende direct zonlicht op valt.

Voor wat betreft mest, wordt er in mijn ogen veel te snel geroepen dat je geen mest moet geven. Wortels verbranden niet zomaar. Dat gebeurd bij te veel mest, en te weinig water. hierdoor kunnen zouten zich ophopen, wat het water uit de wortels trekt (Osmotische waarde te hoog). Als je organische mest op de pot geeft, kan je gewoon mest blijven geven. Bij voldoende water geven (Grond draineert goed?) loopt de niet-gebruikte mest gewoon weer uit de pot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Morus 11 jaren 6 maanden geleden #22233

• Janes
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Inderdaad Leatherback Intratuin, de pot zit vol wortels, maar gezien er de hele tijd kauwen in zaten te pikken :evil: heb ik er een laagje kiryu over gestrooid.
het was wel een doorlatend mengsel. ook stond er een pracht van een olijf die nu bij mij staat te pronken.
Maar idd. hij stond binnen in een soort bak die nogal eens bespoeid word.

er was ook nog een mooie Cotoneaster en een Punica Granatum maar ik kon moeders niet overhalen ook die mee te nemen.
wel is zo dat als ik over het net heen struin de Morus en Olea elders veel meer kosten dan dat ik er bij Intratuin voor betaald heb.

De beste snoeitijd schijnt de herfst te zijn als ie dat mag halen, maar m'n handen jeuken :P

Morus 11 jaren 6 maanden geleden #22236

• captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11

leatherback schreef : Om eerlijk te zijn kan ik me niet in dit advies vinden.

- De boom lijkt in Acadama te staan, voor zover zichtbaar op de foto
- Dit is geen standaard chinees massa boompje. De kans dat deze in volle klei staat is in mijn ogen erg klein

Ik zie geen enkele reden om de plant uit de pot te trekken. Waarom dacht je dat de plant verpot moest worden?

Waar heb je de boom vandaan? Dit lijkt me niet een plantje uit het tuincentrum op de hoek (Hoewel ik me laatst verbaasd heb over de bomen die Intratuin laatst had staan; Het soort bomen wat ik toch echt bij bv lodder oid zou willen kopen).

Kan het zijn dat de plant bij het tuincentrum redelijk in de schaduw stond, bv onder schaduwdoek? Als je dan de boom in de volle zon zet, en de buitenste bladeren weghaalt, krijgen alle bladeren die in het donker hebben gezeten opeens volle zon. Daar kan je het soort bruine en witte plekken van krijgen die jij laat zien: De bladeren lijken gewoon verbrand.

Een andere optie is dat de wind de bladeren uitgedroogd heeft; Moerbei is gevoelig voor sterke wind.

Moerbei wil zon tot halfschaduw. Dus zeker de plant niet in de volle schaduw zetten. Ik zou kijken of je een plek hebt waar de boom tot 11, of na 3 uur, zon krijgt. Even beschermen tegen de felste middagzon, maar wel zorgen dat er voldoende direct zonlicht op valt.

Voor wat betreft mest, wordt er in mijn ogen veel te snel geroepen dat je geen mest moet geven. Wortels verbranden niet zomaar. Dat gebeurd bij te veel mest, en te weinig water. hierdoor kunnen zouten zich ophopen, wat het water uit de wortels trekt (Osmotische waarde te hoog). Als je organische mest op de pot geeft, kan je gewoon mest blijven geven. Bij voldoende water geven (Grond draineert goed?) loopt de niet-gebruikte mest gewoon weer uit de pot.

Beter het advies van lb volgen dan. ik was er vanuit gegaan dat deze boom op "zware kleiachtige " grond ging staan.
Mijn excuses voor het verkeerde advies.

Mvg,
Dieter.

Morus 11 jaren 6 maanden geleden #22237

• Janes
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Danke je Dieter,

Bij de meeste tuincentrabomen is dat idd het geval.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts