Om eerlijk te zijn kan ik me niet in dit advies vinden.
- De boom lijkt in Acadama te staan, voor zover zichtbaar op de foto
- Dit is geen standaard chinees massa boompje. De kans dat deze in volle klei staat is in mijn ogen erg klein
Ik zie geen enkele reden om de plant uit de pot te trekken. Waarom dacht je dat de plant verpot moest worden?
Waar heb je de boom vandaan? Dit lijkt me niet een plantje uit het tuincentrum op de hoek (Hoewel ik me laatst verbaasd heb over de bomen die Intratuin laatst had staan; Het soort bomen wat ik toch echt bij bv lodder oid zou willen kopen).
Kan het zijn dat de plant bij het tuincentrum redelijk in de schaduw stond, bv onder schaduwdoek? Als je dan de boom in de volle zon zet, en de buitenste bladeren weghaalt, krijgen alle bladeren die in het donker hebben gezeten opeens volle zon. Daar kan je het soort bruine en witte plekken van krijgen die jij laat zien: De bladeren lijken gewoon verbrand.
Een andere optie is dat de wind de bladeren uitgedroogd heeft; Moerbei is gevoelig voor sterke wind.
Moerbei wil zon tot halfschaduw. Dus zeker de plant niet in de volle schaduw zetten. Ik zou kijken of je een plek hebt waar de boom tot 11, of na 3 uur, zon krijgt. Even beschermen tegen de felste middagzon, maar wel zorgen dat er voldoende direct zonlicht op valt.
Voor wat betreft mest, wordt er in mijn ogen veel te snel geroepen dat je geen mest moet geven. Wortels verbranden niet zomaar. Dat gebeurd bij te veel mest, en te weinig water. hierdoor kunnen zouten zich ophopen, wat het water uit de wortels trekt (Osmotische waarde te hoog). Als je organische mest op de pot geeft, kan je gewoon mest blijven geven. Bij voldoende water geven (Grond draineert goed?) loopt de niet-gebruikte mest gewoon weer uit de pot.