Een maand geleden kocht ik een mooie bonsai vijg. Nu kan ik nergens informatie over het boompje vinden. Weet iemand hoe en wanneer ik deze het beste kan snoeien? Ik durf namelijk niet zomaar de schaar er in te zetten en de toppen er uit te halen... Help!
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Vijg is Ficus hoogst waarschijnlijk de Carica, veilig snoeien doe je in het voorjaar, zou in theorie nu dus nog moeten kunnen ( hoewel ik daar natuurlijk niet voor voor gevolgen insta)
Deze tekst heb ik van het net: Snoeien van de struik geschiedt in de lente, dan snoeit men dode punten weg tot op één knoop. In de zomer worden de toppen van jonge scheuten gesnoeid tot op 6 bladeren.
Met een groot verschil dat de carica nadrukkelijk geen tropische soort is ( Hij staat bij ons gewoon tegen een zuidmuur in de tuin, en heeft nog geen enkele keer takken verloren aan de vorst).
Zelf vind ik de groei vrij grof voor bonsai; Ik denk dat je hier het beste een iets grotere boom van kunt kweken.
Je kan elke nieuwe scheut veilig inkorten op 1 of 2 bladeren. Snoei wel iets hoger dan het blad zodat de tak niet indroogt tot (en met) het laatste blad.