- als de pot vol zit met wortels en er geen ruimte meer is. soms 1x per jaar, soms 1x per 3-5 jaar.
- zoveel dat het door de gaten onderin eruit komt. ik spuit niet, maar giet. tussen de gietbeurten de grond lichtjes laten AANdrogen (niet UITdrogen).
flinke regen is ook een gietbeurt !!
-half 7 'sochtends (grapje !) wanneer de nieuwe groei is afgehard. grove snoei in de hersft/winter, als de boom in rust is
-doen: snoeien, bemesten, bewateren wanneer nodig. Laten: verpotten, bedraden, wortelsnoei
-regenwater is in de regel wat minder hard, dus meer geschikt. hier zijn echter veel meningen over verdeeld. Ik persoonlijk gebruik in de regel alleen regenwater. is dat niet voor handen, dan gebruik ik kraan water. Ik ken ook mensen die enkel kraanwater gebruiken, zonder problemen, maar in sommige gebieden/gemeenten is het water flink hard. Je kunt bij je water leverancier opvragen hoe hard "jouw" water is als je het echt wilt weten.
-ook hier zijn de meningen verdeeld. Ik raad aan om vaste voeding te gebruiken (korrels) bij elke giet- of regenbeurt wordt steeds een beetje afgegeven wat je plant kan opnemen. Met vast voeding heb je ook minder kans op teveel zouten onderin de pot waardoor je omgekeerde osmose zou kunnen krijgen, wat bij teveel vloeibare voeding wel weer kan. Vloeibare voeding (visemulsie, HB101) geef ik wel als bladvoeding, waar je dus je bladeren/loof mee bespuit. Midzomer niet voeden, en richting de herfst steeds minder stikstof (N) en wat meer fosfor en kalium (P-K) om de groei goed af te laten harden en je boom voor te bereiden op de komende winter.
-
-
-
is hier te lezen :
www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/chinese-iep-ulmus
zoals Chris als tipte.