zelfs 50€ is heel weinig in bonsai termen.. en misschien dat je dan voor 50€ een goedkope prebonsai neemt waar je meteen al bepaalde technieken kan op oefenen zonder dat je eerst nog 5 jaar een stam moet kweken in de tuin..
zover ik het goed heb:
1. stam kweken
2. nebari
3. takken
4 verfijning
5 afwerking
en tegen dan ben je 10 jaar later.
als je een boom kan kopen die stap 1 al heeft, en al een begin van stap 2 en/of 3 dan heb je al heel wat jaartjes gewonnen..
ik werk nu op deze manier aan mijn Ulmus procera en jeneverbes.. zodat ik dan ook de verdere technieken leer. op die manier ben ik dan klaar binnen een paar jaar om wat duurdere bomen aan te schaffen ipv dat ik eerst alles nog moet leren op het materiaal dat in tussentijd moeten groeien heeft.
ik ben vorig jaar ook heel ijverig begonnen met kleine struiken met als bedoeling deze op te kweken, maar deze gaan allemaal de tuin in nu, of worden shohin, aangezien je er de eerste jaren toch niet veel kan/mag aan doen omdat ze nog te veel moeten groeien..
soms kan je in tuincentra wel eens op een boompje vallen waar wel potentie inzit.. maar bonsai-potentie komt meestal overeen met miskweek vanuit het standpunt van een tuincenter, aangezien hun meestal een kaarsrechte stam willen zonder enige interessante zaken...