Mijn dennen en coniferen verpot ik altijd wat later dan loofbomen, aangezien dennen wat later op gang komen. Ik heb al jaren succes met verpotten in mei, als er nieuwe groei zichtbaar komt.
Het beste kun je wel wat vd wortels snoeien, maar nooit teveel in 1 keer. Ik doe meestal zo rond de 30/40%, niet meer!!! Anders zou die was ook niet in een bonsai schaal passen gezien de worteld die hij nu heeft.
Qua potgrond sws zorgen dat deze goed doorlatend is, aangezien dennen graag wat droger staan. Bij een mugo mag dan wel weer ietsje meer organisch materiaal evenals andere 2naaldige dennen.
Nazorg: juist niet te vochtig houden, nogmaals dennen staan liever wat droger. Na verpotten met wortelsnoei meteen flink water geven, en dan pas weer als de grond lichtjes is aangedroogd. Ik zou pas na 4 weken beginnen met mesten en ook dan pas in volle zon.
Wortelstimulator kan wel direct na wortelsnoei en verpotten. Heb je wat mycorrihizae dan zou ik dit ook tijdens het verpotten in de nieuwe aarde mengen.
Daarna minimaal 1 jaar met rust laten, alleen watergift en eventueel bemesten. Pas gaan vormen in 2014. Bij dennen nooit meer dan 1 aanslag per jaar.