In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 9 maanden geleden #17268

• Miden
  • Miden's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsailiefhebbers,

Ik ben voor januari eikels gaan rapen in het bos en deze heb ik geplant in een kleine pot, 4 in totaal. Ze zijn kort nadien beginnen te groeien en nu heb ik 4 zaailingen van ong. 20 cm hoog. Nu zou ik graag 2 willen buiten zetten zodat ze kunnen verder groeien in de tuin en de andere 2 zou ik in bonsai's willen veranderen. Maar op de site las ik dat je met bladsnoei en de onderhoudsnoei zou moeten wachten tot het 3de groeiseizoen. Maar wat en wanneer is dat eigenlijk?

Hoop op een antwoord

Met vriendelijke groeten

Miden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 9 maanden geleden #17272

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
in het voorjaar begint het groeiseizoen....derde groeiseizoen wil dus zeggen,derde jaar voorjaar....(als de boom uit winterrust gaat,begint het groeiseizoen,niet elke boom begint even vroeg)

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 9 maanden geleden #17274

• jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
plantjes in volle grond zetten, enkele jaren wachten tot je stamdikte hebt en dan pas beginnen met snoei. je kunt in eerste jaren de stam in een vorm aangeven die je wilt doordat die nog zacht is. maar laten groeien is de boodschap, niet snoeien dus.

btw: bladsnoei is als afwerking bedoeld om kleiner blad en meer vertakking te verkrijgen.

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 9 maanden geleden #17275

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Welkom op het forum,

Idd na 3 jaar.
Bladsnoei zou ik sws de eerste 10 jaar (in pot) nog niet toepassen.
Ik zou alle 4 in de tuin planten en lekker laten groeien. Is de stamdikte voor de 2 bestemd voor bonsai naar wens, dan kun je ze afzagen op de gewenste hoogte en dan aan de takkenstructuur werken om een mooie kruin te krijgen.
Succes !

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 3 maanden geleden #25417

• Miden
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties, in volle grond plaatsen is wat moeilijker voor mij aangezien ik in de tuin door mijn groententuin nog weinig plaats heb, maar stel dat je dus de stam hebt afgezaagd op de gewenste dikte, wat gebeurt er dan op het stuk dat niet afgezaagd is, gaan hierop weer nieuwe takken groeien? of gaan ze onder dat stukje verder uitlopen? Groeien de zaailingen van een eik niet goed in een pot? ik heb ook nog een grotere plantenbak klaarstaan die gevuld is met compost en bovenaan een laag stekgrond zou hij hier ook in mogen? De bak heeft een lengte van ong. een meter en breedte van een meter, en de hoogte is ongeveer iets meer dan een halve meter?

Groetjes en bedankt

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 3 maanden geleden #25418

• Miden
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier zijn alvast de 4 eikjes in de huidige pot.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Nieuw lid+vraagje 11 jaren 3 maanden geleden #25627

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
In het algemeen groeien bomen beter in de grond dan in een pot. Dus niet alleen eiken. Als je wel in een pot de plantjes wilt opkweken, dan moet je elke keer een pot een maatje groter nemen dan de vorige. Deze vol laten groeien tot de wortels de kluit bij elkaar kunnen houden, en dan weer een mat groter. Dan krijg je de beste groei. (Meteen in een hele grote pot zetten heeft een negatief effect op de groei).

Als je eiken afzaagt, loopt het reststuk overal weer uit. Waar exact de uitlopers komen is niet te voorspellen.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren