Zo'n 20 jaar geleden heb ik ergens een paar zaden opgepakt en thuis in een pot gestopt om op te kweken tot boom-in-pot. Ze zijn uitgekomen en sindsdien krijgen ze water, soms wat mest en worden regelmatig verpot. Een paar jaar terug heb ik de boompjes geidentificeerd als sassafras, voornamelijk op grond van het feit dat aan dezelfde plant een-, twee- en drie-lobbige bladeren voorkomen.
Helaas vormen de boompjes helemaal geen kroon. Er komt een lange slappe spriet aan met bladeren, die totaal niet wil vertakken. Op een gegeven moment zijn de bladeren te zwaar voor de dikte van de spriet en buigt het geheel om naar beneden. In dat stadium knip ik de handel maar weer af en begint het proces opnieuw. Inmiddels heb ik een aardige stam, maar geen takken. Ook het verwjderen van de pasgevormde top levert niets op, behalve een enkele nieuwe top in de laatste bladoksel.
Bij een van de 2 planten die ik nog heb is de situatie ietsje beter. Daar zijn op een gegeven moment na een zeer drastische terugsnoei tot op enkele jaren oud hout, 3 nieuwe sprieten ontstaan (zie bijgaande foto). Maar sindsdien gaat het weer als eerder beschreven. En het ziet er niet uit als een boom met takken.
Ik ben zeer geinteresseerd in ideeen om de toestand te verbeteren. Aan de ene kant erger ik me aan de vorm van de planten (boompjes kun je het niet noemen), maar aan de andere kant zijn het ook mijn hartelapjes, met fraaie blaadjes.