BanzaiBonzai schreef : Als de snoei even stilstaat. Maar dat werkt bij binnenbonsai toch net even anders dan bij buitenbonsai, die in de winter echt een rustperiode hebben? Wanneer zou ik dan moeten snoeien? Ik zou graag meer loof op de takken hebben en niet alleen aan het einde. Hoe kan ik dit bewerkstelligen? Een paar bladparen terugsnoeien of meer dan dat?
Idd, bij bomen die (swinters) binnen staan, is er geen sprake van rust, alhoewel alles wel wat langzamer gaat dan in de lente en zomer. daarom kun je bij tropische soorten die hier binnen staan, eigenlijk het hele jaar door wel snoeien etc.
Mocht je gaan snoeien, dan raad ik aan er een plantenspuit bij te houden. Als je een ficus snoeit komt er namelijk een witte vloeistof (sap) vrij. Deze wordt sneller hard, als je hem met koud water besproeid. Let wel goed op, die vloeistof is giftig, dus goed je handen wassen nadien.
Meer loof terug op de takken verkrijg je idd door terug te snoeien op 1-2 blaadjes. iig MOET er nog een levende knop of blad op de tak blijven, anders sterft deze af. Zorg dat je bovenin meer of verder terug snoeit dan onderin, aangezien de groeikracht het meest sterk is in de top.
succes !