Hoi Dea,
Mijn vorige post was miss een beetje bot, nu ik hem zo nalees. Zo was hij eigenlijk niet bedoeld. Ik weet dat het internet niet de monopolie heeft op de waarheid. Wel verbaas ik mij soms over de ongelooflijke hoeveelheid oude bonsai wijsheden die er bestaan rondom bemesten die, wanneer je er wetenschappelijk naar kijkt mythes blijken te zijn.
Zo zou het toedienen van stikstof in de herfst voor een ongezonde groei zorgen die niet meer op tijd kan afharden voor de herfst. Inmiddels weten we, door wetenschappelijke studies, dat het afvallen van bladeren niet wordt veroorzaakt door de wortels die in rust zouden gaan, maar door receptoren in de bruine delen van de plant die de hoeveelheid daglicht meten. Deze receptoren produceren in de herfst een hormoon dat ervoor zorgt dat de bladeren callus gaan produceren waardoor zij afvallen. De capulaire werking in de stam en takken wordt hierdoor onderbroken. Dit betekend echter niet dat de wortels gelijk ook helemaal stil komen te liggen. Integendeel, de wortels blijven voedingsstoffen opnemen gedurende de hele winter, behalve als het vriest.
Ik blijf daarom dus tegenwoordig door mesten tot ver in november, zei het natuurlijk wel in veel lagere dosis. Het effect dat jij beschrijft over die lange internodiën heb ik zelf nog nooit ondervonden. Wel merk ik dat mijn bomen door het nieuwe bemestingsschema veel winterharder zijn. En ja, mijn bomen hebben ook grotere bladeren in de herfst.
Een andere mythe uit de bonsaiwereld. Het bemesten van zieke of pas verpotte planten zou leiden tot het verstikken van de jonge haarwortels. Vaak wordt er dan ook geadviseerd om deze bomen tot 2 maanden na verpotten geen mest te geven! Inmiddels weten dat het juist de jonge haarwortels zijn die de voedingsstoffen uit de grond halen. De haarwortels die de boom produceert na verpotten zijn precies dezelfde wortels als die de boom de rest van het jaar produceert. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat meststoffen deze worteltjes beschadigd. Wel kan een boom na verpotten in een soort shock raken waardoor hij tijdelijk minder snel groeit en dus een lagere behoefte heeft. Dit duurt echter in de meeste gevallen niet langer dan 2 tot 3 weken, geen maanden.
Nog wel de grootste mythe die in de bonsaiwereld heerst is die dat een mestschema het groeipatroon van een boom zou kunnen veranderen. Wat dit betreft hou ik mij altijd vast aan Liebig's wet van de minimum. Die zegt dat het groeitempo van een plant niet afhankelijk is van de totale hoeveelheid voedingsstoffen in de grond, maar van de schaarste voedingsstof. Wanneer er van een bepaalde voedingsstof te weinig aanwezig is in de grond, dan zal de groei in zijn totaliteit belemmerd worden. Als bonsaïst dien je er dus voor te zorgen dat alle benodigde voedingsstoffen rijkelijk, maar niet overdadig aanwezig zijn. Alleen zo zorg je ervoor dat je plant het gezondste groeit. Het groeipatroon van de plant kun je uitsluitend beïnvloeden door te snoeien. Hiermee zullen de energiebehoeften van de plant uiteraard ook veranderen en hierop dien je vervolgens weer het voedingsschema op aan te passen. Niet andersom.
Ik hoop met het schrijven van dit artikel een hoop onduidelijkheden uit de wereld te hebben gehaald.
groet,
Daan