In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #13998

• LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hoi,

Ik kan je vertellen dat het niet door te weinig licht komt want hij staat voor het raam zoals je kunt zien op de vorige pagina.
Hij dus dus volle bak in het licht en sinds hij daar staat komt er steeds meer blad uitval ook staat hij buiten de warmte van de kachel.

Te droge lucht lijkt me ook stug omdat er overal luchtbevochtigers hier staan en hangen omdat ik zelf bronchitis heb en zelf ook hooggevoelig ben voor droge lucht.

Helaas heb ik niet de middelen om een kas te kopen. en de schuur is ook te donker.

Ik ben persoonlijk best wel bezorgd over hoe het met men boompje gaat.

Heel erg bedankt voor je reactie is het een idee dat ik hem boven op een onverwarmde kamer voor het raam zet?

Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt voor je reactie.

Groetjes Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14000

• dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 102
Als het raam op de foto het raam is waar hij de afgelopen maanden heeft gestaan dan zou het heel goed kunnen dat te weinig daglicht de oorzaak van het probleem is. Om eerlijk te zijn oogt de foto nogal donker. Dit zou natuurlijk ook een momentopname geweest kunnen zijn. Op welke windrichting staat jouw raam? En is de vitrage altijd dicht, of gaat die overdag open?

Slaapkamers staan erom bekend erg zuurstof arm te zijn. Een onverwarmde zolder, met een groot dakraam of dakkapel is een heel goed alternatief. Mits je hem daar natuurlijk niet vergeet water te geven!

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14004

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey,
Ja dat is het achterraam idd en de wind staat meestal aan de zijkant of voorkant van het huis de boom staat aan de achterkant.
Wat je ook zegt een momentopname die dag was het aardig trieste dag.
Vitrages zijn altijd dicht maar er komt wel een bak met licht binnen.

Als je het nu ziet dan staat het boompje ook lekker te zonnen om het zo maar even te zeggen.
Maar de slaapkamer waar ik hem dan op wil zetten staat het raam op een soort van kier waar er wel verse lucht door kan maar voor de rest niks dus daar is wel vet veel zuurstof en er word ook niet geslapen op die kamer, is een soort van hobby cq logeerkamer waar ik elke dag 10 minuten in totaal kom als ik de 10 minuten al haal.

En op zolder bijvoorbeeld ga ik hem gegarandeerd vergeten.
Als ie niet in mijn zicht staat is die kans 99 procent dus dat ik hem vergeet. Op de hobby cq logeerkamer kom ik wel elke dag en zie hem dan ook staan.

En ik heb mijn boompje nu 2 maandjes en hij heeft eerst een maand zeg maar op de salontafel gestaan en zag dat ie redelijk wat blad verloor dus heb hem nu ongeveer een maandje voor het raam staan maar er is totaal geen verschil in bladverlies.
Ik ben ook als de dood dat ik iets serieus fout doe.

Dit is mijn eerste boompje en wil echt wel dat ie overleeft.

In ieder geval wederom weer bedankt voor je snelle reactie.

Groetjes Lady Erebus

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14006

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik weet niet waarom je denkt dat zuurstof van belang is, maar dat is nu net iets waar bomen geen belangbij hebben. CO2 is een stof die bomen verbruiken, en omzetten in zuurtstof & water. Alleen 's nachts zijn planten een verbruiker van Zuurstof maar in mindere mate dan de productie overdag.

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14010

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey leatherback,
Naar wie was je berichtje gericht?

en dat wat je zegt had ik inderdaad ook al op discovery of national gezien inclusief aurakleuren.
Dus ja zuurstof lijkt me dan ook geen probleem. dan zou je eerder verwachten dat ie stikstof tekort komt.
En ook dat is zijn probleem niet meer ik heb hem pas nog bonsai voeding gegeven van pokon dit heeft hij vorige maand niet gehad.
En voor een binnen boom moet je gewoon nog 1x in de maand bijvoeden heb ik gelezen op verschillende sites. (ook in de winter).

En is eigenlijk nooit een probleem bij mij want ik rook ook nog eens als een ketter.
Ik besproei hem ook braaf elke week en wacht net zolang tot de blaadjes opgedroogd zijn dan kan ik hem weer terug zetten.

Is dat misschien zijn probleem dat als ik hem besproei of wat dan ook neem ik hem mee naar de keuken om daar alles te doen en als alles gedaan is ik hem weer terugzet?
Zou dat misschien teveel stress voor men boompje met zich kunnen brengen?

Groetjes en toch bedankt voor je berichtje leatherback.

Lady Erebus

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14014

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
(binnen)bomen idd niet al te veel en te vaak verplaatsen.
daar schijnen ze ook niet van te houden / goed tegen te kunnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14015

• dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 102

Lady Erebus schreef : Hey,
Ja dat is het achterraam idd en de wind staat meestal aan de zijkant of voorkant van het huis de boom staat aan de achterkant.

Sorry, mijn fout, ik bedoelde eigenlijk windstreek. Noord, oost, zuid of west? De plaats van het raam ten opzichte van de zon heeft grote invloed op de hoeveelheid licht die het boompje vangt. Zeker nu de winter er aan komt is een goede standplaats echt cruciaal. Achter een raam op het noorden krijgt de boom sowieso te weinig licht. Een raam pal op het zuiden echter, is ook weer niet ideaal omdat de boom dan te snel uitdroogt of zelfs verbrand. Het beste is dus een raam op het WZWe of op het OZOe. En vitrage en bonsai gaat helaas echt niet samen!

leatherback schreef : Ik weet niet waarom je denkt dat zuurstof van belang is, maar dat is nu net iets waar bomen geen belangbij hebben. CO2 is een stof die bomen verbruiken, en omzetten in zuurtstof & water. Alleen 's nachts zijn planten een verbruiker van Zuurstof maar in mindere mate dan de productie overdag.

Inderdaad, planten produceren meer zuurstof dan ze gebruiken. Maar ze hebben wel degelijk een zuurstofrijke omgeving en luchtcirculatie nodig. Onvoldoende luchtcirculatie is een van de voornaamste redenen dat planten wegkwijnen binnen.

@Lady Erebus,
Ik begrijp dat jij heel graag zou willen dat het probleem niet aan de standplaats ligt. De waarheid is helaas, dat dat bij binnenbonsai in de meeste gevallen wel het probleem is. Nu kan het natuurlijk zijn dat in jouw geval niet zo is, alleen een foto zou hierover uitsluitsel kunnen geven. Ik wil natuurlijk geen voorbarige conclusies trekken.

Het wekelijks of zelfs 2 keer per week verplaatsen en terugzetten zou geen enkel probleem moeten zijn. Neerslag van rook, nicotine en teer kunnen wel het vermogen van de plant om fotosynthese uit te voeren verminderen. Het is dan dus extra belangrijk dat de plant op een licht en zuurstofrijke plek staat. Stoppen met roken zou natuurlijk nooit kwaad kunnen! ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14018

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hey Dea,

de boom staat nog steeds op dezelfde plek waar de foto voor het raam op de 2de bladzijde van dit topic.
Dus ik zal hem dan ergens anders moeten zetten alleen heb ik dan een probleem de zon komt op naast het huis en gaat onder achter het huis.
Sorry ben geen held met windstreken enzo hahaha.

Dat is ook een van de enige ramen waar hij volop kan genieten van het buitenlicht.

Wederom bedankt voor jullie snelle reacties.

Groetjes Lady Erebus

Japanse Hulst 12 jaren 1 maand geleden #14274

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo iedereen,

ik heb vandaag mijn boompje weer eens grondig bekeken en het lijkt erop dat
Het bladuitval minder word.

Ik heb namelijk van de week iets heel erg tegenstrijdigs gedaan.
Men boompje staat nu net aan in de warmte van de radiator en dus verder van de vitrages vandaan
hij verliest nu veel minder blad.
E
Het raam waar hij staat is wel voor een goeie lichtinval. Ook heb ik een verkeerde uitleg gegeven.
De zon komt op aan de linkerkant van mijn huis en gaat onder aan de rechterkant van mijn huis
hij staat nu bv ook weer een hele dag in de zon.

Aangezien ik men boompje nu iedere keer maar max 1 meter verplaats om hem te verzorgen doet hij het ook veel beter.

Hierbij wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor al jullie hulp.

In het voorjaar ga ik weer een nieuw projectje starten. Een bonsai treurwilg.

Nogmaals iedereen hartstikke bedankt voor de hulp.

Groetjes en heel veel liefs
Lady Erebus

Japanse Hulst 12 jaren 3 weken geleden #14399

• LadyErebus
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 29
Hier mag een slotje op en in het archief geplaatst worden.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts