Lady Erebus schreef : Hey,
Ja dat is het achterraam idd en de wind staat meestal aan de zijkant of voorkant van het huis de boom staat aan de achterkant.
Sorry, mijn fout, ik bedoelde eigenlijk windstreek. Noord, oost, zuid of west? De plaats van het raam ten opzichte van de zon heeft grote invloed op de hoeveelheid licht die het boompje vangt. Zeker nu de winter er aan komt is een goede standplaats echt cruciaal. Achter een raam op het noorden krijgt de boom sowieso te weinig licht. Een raam pal op het zuiden echter, is ook weer niet ideaal omdat de boom dan te snel uitdroogt of zelfs verbrand. Het beste is dus een raam op het WZWe of op het OZOe. En vitrage en bonsai gaat helaas echt niet samen!
leatherback schreef : Ik weet niet waarom je denkt dat zuurstof van belang is, maar dat is nu net iets waar bomen geen belangbij hebben. CO2 is een stof die bomen verbruiken, en omzetten in zuurtstof & water. Alleen 's nachts zijn planten een verbruiker van Zuurstof maar in mindere mate dan de productie overdag.
Inderdaad, planten produceren meer zuurstof dan ze gebruiken. Maar ze hebben wel degelijk een zuurstofrijke omgeving en luchtcirculatie nodig. Onvoldoende luchtcirculatie is een van de voornaamste redenen dat planten wegkwijnen binnen.
@Lady Erebus,
Ik begrijp dat jij heel graag zou willen dat het probleem niet aan de standplaats ligt. De waarheid is helaas, dat dat bij binnenbonsai in de meeste gevallen wel het probleem is. Nu kan het natuurlijk zijn dat in jouw geval niet zo is, alleen een foto zou hierover uitsluitsel kunnen geven. Ik wil natuurlijk geen voorbarige conclusies trekken.
Het wekelijks of zelfs 2 keer per week verplaatsen en terugzetten zou geen enkel probleem moeten zijn. Neerslag van rook, nicotine en teer kunnen wel het vermogen van de plant om fotosynthese uit te voeren verminderen. Het is dan dus extra belangrijk dat de plant op een licht en zuurstofrijke plek staat. Stoppen met roken zou natuurlijk nooit kwaad kunnen!