Hoi kiptandori,
Of jij je rhodo nu kan ingraven in je tuin is afhankelijk van een aantal factoren. Jouw rhodo is in nederland in principe winterhard in zijn pot mits je een aantal zaken in acht neemt.
1: je boom staat in een goed drainerend grondmengsel. Droge wortels kunnen temperaturen van -10 aan, verzadigde wortels vriezen echter zeer snel stuk omdat de cellen dan te veel uitzetten. Houdt je boom dan ook relatief droog tijdens periodes van strenge vorst. Water geve. Tijdens een vorstperiode heeft sowieso geen zin, want een boom kan geen ijs opnemen.
2. Je boom staat op een donkere plek uit de wind. Als je de boom tijdens vorstperiodes droog moet houden dan dreigt uitdroging. Om dit te voorkomen moet je zorgen dat de boom zo min mogelijk verdampt. Zet de boom dus op een donkere plek uit de wind.
3. Bij langdurige vorst of strenge vorst bescherm je de boom het beste door ze in een schuur of kas te plaatsen. Als de wortels lang bevroren zijn dan dreigt uitdroging. Plaats dan de boom in een schuur of kas zodat de boom weer even vocht kan opnemen. Fotosynthese ligt stil in de winter dus zonlicht hebben de bomen in princype niet nodig.
Dit is hoe ik mijn bomen altijd overwinter en daar heb ik veel succes mee gehad. Als jij in je tuin een plekje hebt waar je boom lekker droog kan staan uit de wind en uit de zon dan kun je de boom ingraven.
Afhankelijk van in welk ontwikkelstadium jouw bonsai zich bevind kun je je ook afvragen of je de boom niet een aantal jaar in de grond wil laten staan. Bomen en planten groeien nou eenmaal veel sneller in de volle grond dan in een pot. Je kunt dan dus ook veel sneller resultaat behalen. In dat geval zou ie willen dat de boom in de zomer wel veel zonlicht krijgt. Of dit zin heb kan ik alleen bepalen aan de hand van een foto.
Ik hoop dat ik zo antwoord heb gegeven op je vraag.
Mvg,
Daan