In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #11974

• Stefan M.
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Goededag,

Ik heb een vraag, al mijn blaadjes worden bruin en vallen af (zelfs groene blaadjes)!
Verder heb ik hem gewoon water gegeven en niet te veel en niet te weinig gewoon 2 a 3 keer per week!

Foto's:

img707.imageshack.us/img707/6190/wp000011b.jpg
img809.imageshack.us/img809/183/wp000012i.jpg

Met vriendelijke groet,
Stefan Meijer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #11976

• Arjen
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Je moet de boom niet op een vast tijdstip water geven, je moet kijken hoe de grond er uit ziet en voelen hoe droog/nat hij is.

Steek desnoods voor 5 minuten een tandenstoker in de grond, houd daarna de tandenstoker tegen je lippen aan en voel hoe vochtig of droog de tandenstoker is.
Als hij droog of zo goed als droog is, kan je hem water geven.

Zo te zien gaat het hier om een ficus, welke voor zowel te weinig als te veel water gevoellig is.

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #11978

• Stefan M.
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat is een iets makkelijkere bonsai? een conifeer of?

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #11980

• Arjen
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Hm, wat versta je onder makkelijk?
Volgens mij is de ficus een erg fijne boom om mee te beginnen, en het is een kleine moeite om op de bewatering te letten hoor.

En ik weet ook niet of "Bonsai" in dat geval geschikt voor je is, want geen enkele boom is makkelijk eigenlijk.
Elke boom is op zijn eigen manier aandacht nodig, en er gaat nu eenmaal tijd in zitten.

Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, maar als je het bewateren al vervelend vindt moet je er misschien gewoon niet aan beginnen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook nog een beginner ben, maar veel makkelijker als een ficus zal het volgens mij niet worden.

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #11982

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Alleen een plaatje van de boom is niet zo veel informatie om te bepalen wat er mis is met de boom..

Je heb thier een ficus. Hij staat tegen 2 muren aan. Dat betekent eigenlijk altijd dat hij niet bij een raam staat? Ficus heeft licht nodig. Veel licht. Het is een tropische plant. Dat is een ding. Een ander ding is inderdaad: Hoeveel water krijgt de plant? Draai je de plant regelmatig? Verplaats je hem veel? Ficus is gevoelig voor verplaatsen. Ook kan een ficus makkelijk last krijgen van Spin (kleine spin-achtige dieren die op de bladeren lopen, rond 1/2mm groot) of schildluis (Kleine 2-3mm grote beestjes die op de bladeren en stengels vastzitten). Deze kunnen een plant doodzuigen.

Een andere makkelijke plant (Ficus is een van de sterkste planten die je kan krijgen) is liguster. Ook bij liguster geldt dat je je best moet doen om hem dood te krijgen. Maar als een ficus qua evrzorging problemen geeft, is wisselen naar een andere soort niet de oplossing. Dan moet je echt eerst je plantverzorgingskunst verbeteren.

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #11984

• Tim
  • Tim's Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb zelf wat ficus staan (geen bonsai) staan bij een raam op het noorden en willen ook wel eens hun bladeren verliezen, nu bij dit weer heb ik ze buiten gezet en daar herstellen ze goed, zolang de temperatuur goed is, laat ik ze buiten, wellicht heb je daar iets aan.
Hoewel volgens de boekjes ficus zeer geschikt is voor binnen heb ik toch het idee dat ze buiten bij mooi weer beter gedijen.

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #12128

• Stefan M.
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hem nu verplaatst naar een iets of wat zonnigere plek maar ik zag gelijk dat ik nieuw uitschieters krijg dus ik ben happy!
Mn bonsai is momenteel een beetje leeg maar er komt dus gewoon geheel nieuw leven in!

Bonsai gaat dood?! 12 jaren 4 maanden geleden #12186

• thimotheeyy
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb ook een Ficus alleen dan wat groter. Het is mijn eerste bonsai. Ik heb daarna een Liguster en een Fukien Tee aangeschaft. Ook merk ik hoe belangrijk het is dat je de pot zo indeelt dat het water goed afgevoerd kan worden.

Voor mijn Ficus had ik een geglazuurde pot gekocht zonder gaten of wat dan ook. Uit de plastic pot gehaald en in de geglazuurde pot gedaan. Vervolgens wat potgrond er omheen om het op te vullen. Vervolgens stond hij 3 meter van het raam af op een plek waar weinig ligt is. En klaar is kees. Dacht ik. Hij verkleurde net zoals bij jou en liet het blad los. BALEN! Toen naar Bonsaiempire :) Waarna ik na wat leeswerk het volgende deed:

Nu heb ik in de pot gaten gemaakt. Gaas over de gaten. Eerst een grove steensoort (1cm) daarna een fijne kiezel (2mm). Vervolgens wat (gezeefde) potgrond gemengd met Akadama (kleisoort) eroverheen. De meeste grond van de ficuskluit eraf gespoeld en in de pot gedaan. Die verder opgevuld met gezeefd potgrond en met Akadama. Staat nu op de vensterbank niet in direct zonlicht maar wel veel licht.

Gaat nu veel beter!!

Thanks BonsaiEmpire voor alle info... Ik heb er veel gebruik van gemaakt :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren