Beste Forumleden!
Mijn naam is Laurens Slot en een aantal weken geleden leek het me leuk om een Bonsai boompje aan te schaffen, waarna ik op deze site terecht kwam en er een wereld voor me open ging. Ik had eigenlijk totaal geen weet van deze hobby maar ben er inmiddels behoorlijk enthousiast over geworden. Na wat wikken en wegen heb ik de stap genomen om zelf aan de slag te gaan en een bestelling geplaatst bij de Bonsaiempire webshop. Hierin heb ik een gereedschapssetje, gieter, bonsai boek en twee startersetjes (Ligustrum en Podocarpus Lawrencei) gekozen. Naast de info van de website en het boek zal ik waarschijnlijk ook geregeld gebruik gaan maken van het forum om de nodige tips en trucs te ontvangen; en op den duur te kunnen geven (hoop ik)!
Ondanks alle informatie die ik tot nu toe ben tegengekomen heb ik bepaalde dingen nog niet helemaal op een rijtje; daarom wil ik graag alvast wat (beginners) vragen stellen.
Uit het topic
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/5135-l...aringen?limitstart=0
heb ik diverse tips opgedaan om de plant na ontvangst eerst even te laten rusten en er niet gelijk mee aan de slag te gaan. Hoelang kan je daar het beste mee wachten en waar moet je op letten? Vervolgens is me ook nog niet helemaal duidelijk wanneer je nou gaat verpotten. Ik lees steeds dat dit het beste in het voorjaar kan gebeuren, maar op deze pagina (
www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ligustrum
) staat het volgende:
Snoei bij het verpotten hooguit één derde van de wortels in een keer. Jonger bomen twee tot vier keer per jaar verpotten, oudere en groter bomen eens per jaar. Verpotten kan het hele jaar, maar liefst niet midden in de zomer. Wat ik ontvang is neem ik aan een jonge boom dus kan ik die dan bij ontvangst (komende week?) gelijk verpotten en in het voorjaar weer of kan ik dan beter wachten?
Bovenstaande ging dus over de Ligustrum, hetzelfde zou ik graag ook willen voor de Podocarpus Lawrencei. In de handleiding van deze soort staat vermeld dat het beste is om deze plant eerst in een tussenmaat pot te verpotten en vervolgens pas in een kleine. De kleine pot ontvang ik erbij maar dat tussenmaatje moet ik nog ergens op de kop weten te tikken, aan welke grootte/inhoud van een pot moet ik voor de tussenmaat denken; en ook hierbij heb ik weer de vraag wanneer ik deze het best kan verpotten, zowel van groot naar tussenmaat als van tussenmaat naar klein.
Een hoop tekst en vragen voor een eerste post maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord! Nog voor de geïnteresseerde wat info over mezelf: ik ben 24 jaar oud, studeer bedrijfskunde MER en ben daarnaast altijd druk bezig met shaolin kung fu en mijn grootste passie skydiven.
Gr Laurens.